actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2018, 12:02
Niels.D*witte Niels.D*witte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Retie
Posts: 47
Michel mikt op akkoord over mobiliteitsbudget

Bij een diner probeerde premier Charles Michel (MR) gisterenavond een akkoord te bereiken over het mobiliteitsbudget en een regeling over de zware beroepen.

De Kamer geeft volgende week in principe groen licht aan de ‘cash for car’-regeling. Daarbij kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een som geld. Maar tegelijk probeerde de premier gisteravond een akkoord te forceren over een volwaardig mobiliteitsbudget.

De vakbonden en werkgeversorganisaties waren nooit grote voorstanders van ‘cash for car’ en hebben altijd gepleit voor een volwaardig mobiliteitsbudget. Daarbij zou de werknemer in ruil voor zijn bedrijfswagen een pakket vervoersmaatregelen aangeboden krijgen met daarin een milieuvriendelijke wagen, openbaar vervoer en – als er nog budget over is – een stukje cash.

De bedoeling is dat beide systemen naast elkaar bestaan en dat de werkgever de vrije keuze krijgt over wat hij zijn werknemers aanbiedt. Ook zouden van het ‘cash for car’-systeem alleen werknemers kunnen gebruikmaken die al een jaar met een bedrijfswagen rijden. Het mobiliteitsbudget daarentegen zou gelden voor iedereen die een bedrijfswagen heeft of een functie heeft waar een bedrijfswagen gebruikelijk is. De modaliteiten waren gisteravond nog voer voor discussie.

Niet voor 60 met pensioen

Premier Michel hoopt ook snel een doorbraak te bereiken over het dossier van de zware beroepen. Er is geen discussie meer over de vier criteria op grond waarvan een functie als zwaar kan worden beschouwd. Het gewicht dat aan een beroep gegeven wordt, zodra het als zwaar is bestempeld, vormt nog het zwaarste discussiepunt.

Hoeveel vroeger mag iemand met zo’n functie op pensioen? Of hoeveel extra pensioen krijgt iemand die met zo’n beroep blijft doorwerken? Vooral de N-VA wil daarin niet te ver gaan. Stoppen met werken zal in elk geval niet voor zestig jaar kunnen. Het dossier gaat nu ook alleen over de zware beroepen bij de overheid, zoals in het onderwijs. Maar wellicht zal de regeling gekopieerd worden voor de privésector.

De premier plant de komende dagen en weken een rist vergaderingen met zijn topministers om knopen door te hakken in nog andere aanslepende dossiers zoals de Arco-regeling, de woonstbetredingen en het Energiepact. Die thema's kwamen gisteren nog niet ter sprake. Volgende week beginnen bovendien de besprekingen voor de begrotingscontrole.

Datum: 9/3/2018
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180309_03399339

Eigen mening: Ik vind het mobiliteitsplan wel een goed idee. Je geeft op deze manier een keuze aan de werkgevers maar ook de werknemers kunnen een keuze maken of ze een bedrijfswagen nemen.
Het pensioenplan vind ik een moeilijk onderwerp. Ik ben al niet zo gelukkig dat de mensen voortaan zo lang moeten blijven werken. Het lijkt me ook moeilijk om te zeggen wanneer een job een zwaar beroep is. Ik denk dat een beslissing hierover nog wel eens tot heel wat discussie kan leiden bij de mensen.

Laatst aangepast door Niels.D*witte : 9th March 2018 om 12:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.