actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2017, 18:48
Alexander.V*rstraten Alexander.V*rstraten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: MOL
Posts: 21
Truckers moeten meer kunnen zien

Om het aantal dodehoekongevallen met trucks te verminderen zouden de cabines anders ontworpen moeten worden zodat de truckers voetgangers en fietsers beter kunnen zien.

Brussel en achttien andere Europese steden vragen dat de Europese Commissie strengere voorschriften oplegt voor vrachtwagenconstructeurs. In ene brief aan commissievoorzitter Jean-Claude Juncker pleiten ze onder andere voor grotere ruiten en een lagere cabine, schrijft De Standaard.
Als de vrachtwagenchauffeur door een aangepaste cabine beter de voetgangers en fietsers in de stad kan zien, komen er minder aanrijdingen met zwakke weggebruikers, is de redenering.*
De gevraagde aanpassingen zijn haalbaar, want bijvoorbeeld sommige Brusselse vuilniswagens zijn al zodanig*ontworpen dat de kans op dodehoekongevallen vermindert.

Levens redden

'Dit voorstel dat levens zal redden ligt al lang op de Europese tafel', reageert het kabinet van Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A) in de krant. 'De manier waarop vrachtwagens vandaag ontworpen zijn, houdt geen rekening met andere weggebruikers.'
Dat Brussel samen met andere steden als Parijs, Berlijn, Londen en Amsterdam nu in de pen kruipen heeft te maken met de voorbereidingen die Europa treft voor nieuwe veiligheidsregels. De Safety Regulation uit 2009 is aan herziening toe.

Bron: De Tijd 07/10/2017 https://www.tijd.be/ondernemen/tran...1&ts=1512664174

Eigen mening: In dit artikel wordt gezegd dat de Europese commissie strengere voorschriften moet opstellen voor de vrachtwagenconstructie. Er wordt voorgesteld dat de vrachtwagens onder andere een lagere cabine moeten krijgen en grotere ramen.
Ik denk dat de huidige vrachtwagens echter om welbepaalde structurele redenen gebouwd worden zoals ze nu zijn. Bijvoorbeeld, de cabine bevindt zich boven de motor, die altijd een bepaalde ruimte dient in te nemen. De motor voor de cabine plaatsen zou in dat geval een averechts effect hebben op de zichtbaarheid. Daarbij, als de cabine lager geplaatst wordt met grotere ramen, is er inderdaad een betere zichtbaarheid, maar bij een hogere situering kunnen de bestuurders beter hun draaiingshoek inschatten. Vele chauffeurs zijn trouwens opgeleid om een gewone vrachtwagen te bestuderen.
Daarom vindt ik dat men best het huidige ontwerp van vrachtwagens behoudt en op andere manieren de zichtbaarheid verbetert, door bijvoorbeeld meer spiegels en camera’s.
Ik vermoed daarenboven dat internationale vrachtwagenfabrikanten op de Europese markt afgeschrikt kunnen worden door plotse strengere maatregels op hun algemeen aanvaard ontwerp.
In het algemeen zouden deze aanpassingen in de wetgeving omtrent vrachtwagenproductie leiden tot een negatief effect op de economie en slechts een beperkt effect op de vermindering van het dodentol.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.