actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2017, 00:58
Wout.VanMeir Wout.VanMeir is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 40
Lokale besturen bouwen meer fietsstallingen

Lokale besturen bouwen meer fietsstallingen

Fietsrekken, (on-)bewaakte stallingen, bergruimte aan huizen zonder garage. Steden en gemeenten werken steeds meer aan fietsparkeren.

Er wordt almaar meer gefietst en dus zetten de lokale besturen in op meer fietsenstallingen. 83 procent van de steden en gemeenten is ermee bezig. Dat is gebleken uit een enquête van Fietsberaad Vlaanderen die vandaag in Kortrijk op het eerste fietsparkeercongres werd voorgesteld.

Vooral grote steden (met meer dan 50.000 inwoners) zijn ermee bezig. ‘De uitdaging is om slimmer met ruimte om te gaan’, zegt Wout Baert van Fietsberaad. ‘Fietsparkeren neemt heel wat minder ruimte in dan parkeren voor auto’s. Maar het kan nog beter georganiseerd worden.’

Bijna alle steden en gemeenten (94 procent) investeren in fietsrekken. Het gaat dan om onbeveiligde stallingen in handelscentra en op knooppunten. Die aan stations en bushaltes blijken prioritair.

Een op de drie steden en gemeenten biedt parkeergelegenheid aan met toezicht. Van de grote steden investeert iets meer dan de helft in camerabewaking of in toezicht door personeel. In kleine gemeenten is dat maar een tiende. Fietskluizen kunnen volgens Fietsberaad een oplossing bieden: ze bieden comfort en beschermen goed tegen diefstal.

Laadinfrastructuur voor elektrische fietsen is eveneens in een derde van de steden en gemeenten te vinden.

Weesfietsen opgeruimd

Alle grote steden en een kwart van de kleine gemeenten hebben een ‘weesfietsenbeleid’: fietsen die lang in de openbare ruimte staan en onbeheerd achterblijven worden er verwijderd.

Gemiddeld spenderen steden en gemeenten per inwoner 6,62 euro aan fietsbeleid, waarvan 0,57 euro aan fietsparkeren. Er zijn grote verschillen: sommige geven er niets aan uit, andere 330.000 euro.

Kortrijk, de gaststad van het congres, geldt als een voorbeeld. Het was de eerste stad waar inkomsten van het betalend parkeren gebruikt worden voor fietsparkeren. Onlangs ging er een bewaakte fietsenstalling open uitgerust met de nieuwste technologie. De stad telt bijna 5.000 plaatsen in publieke stallingen. Elk jaar komen er honderden bij. Er staan grote fietsbergingen op stapel in wijken met woningen zonder garage, kondigde de schepen van Mobiliteit, Axel Weydts (SP.A), aan.

5/12/2017
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171205_03226082

Mening:
Iedereen weet het. De luiheid bij de mensen tegenwoordig ligt veel te hoog. Mensen zouden meer moeten bewegen door bv. te wandelen of door dus te fietsen. Daarom vind ik het zeer goed en belangrijk dat er in dit onderwerp tijd en geld word gestoken. Als mensen meer faciliteiten wordt aangeboden, dan gaan ze hier ook gebruik van willen maken. Als iedereen meer de fiets zou nemen is dat gezonder voor hen en ook beter voor het milieu.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.