actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2017, 22:51
brendon c*semans brendon c*semans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: grobbendonk
Posts: 24
Eerste waterstofboot brengt personeel snel naar het werk

Eerste waterstofboot brengt personeel snel naar het werk
De Antwerpse rederij CMB heeft als eerste een boot ontwikkeld die vaart op waterstof. De catamaran wordt ingezet om personeel van de rederij snel naar kantoor te brengen. Maar het is ook een proefproject om de waterstoftechnologie te testen voor de scheepvaart.
De Hydroville is ’s werelds eerste erkende passagiersvaartuig dat water verbrandt in een dieselmotor. Waterstof is milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen omdat er bij de verbranding van waterstofgas geen CO2 of fijnstof vrijkomt.
Het was Alexander Saverys zelf, de CEO van CMB (Compagnie Maritime Belge), die op het idee kwam om een catamaran op waterstof te laten bouwen. Veel personeelsleden van CMB staan dagelijks in de file op de Antwerpse ring op weg naar het kantoor in Antwerpen. Voortaan kunnen zijn hun auto parkeren aan een steiger in Kruibeke. De Hydroville brengt hen van daaruit in 10 minuten naar het werk aan de Gerlachekaai in Antwerpen.
Waterstof voor de hele vloot?
De catamaran is meer dan een pendeldienst voor het eigen personeel. De Hydroville is ook een proefproject om de waterstoftechnologie uit te testen. CMB hoopt deze technologie te kunnen uitbreiden naar de motoren van zijn vrachtschepen.
Veel transportsectoren zetten in op elektrische motoren op batterijen. Maar voor de scheepvaart is dat niet realistisch. Zelf met de grootste batterij van de wereld kan een vrachtschip geen dag varen. CMB wil als eerste stap waterstof gebruiken in de hulpmotoren op de vrachtschepen. Op lange termijn gaat de rederij er vanuit dat varen met waterstof ook goedkoper zal zijn dan varen op olie.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...-naar-het-werk/
Mening:
Een waterstof motor is een heel goed idee om nog een stap verder gaan in de strijd tegen fossiele brandstof. We hebben al verschillende soorten motoren die milieuvriendelijk zijn, we hebben de elektrische motor die milieu vriendelijk is en de hybride motor die is minder vervuilend dan een diesel motor. Dit zijn de 2 goede vervangingsmiddelen voor het auto verkeer maar minder efficiënt voor de scheepvaart omdat zij op het water zijn en zo de batterijen kunne beschadigen. Natuurlijk is waterstof technologie nog niet helemaal op punt om het overal te kunnen gebruiken maar het is wel een goed begin project om zo verder te kunnen ontwikkelen en misschien wel over heel de scheepvaart te gaan gebruiken in plaat van alleen in dit project. Maar dit project heeft ook een tweede handig doel, ze gebruiken het ook als personen vervoer om zo mensen rapper op hun werk te laten komen dan aan te schuiven op de ring. Dat zorgt er ook weeral voor dat er weeral een aantal auto’s minde op de baan zijn of uit te file wat er voor zorgt dat er weer minder vervuiling zal ontstaan en minder files. Als we dit soort personen vervoer kunnen stimuleren dan zijn we weeral een stap verder voor een gezondere wereld en zijn we het goede voorbeeld voor anderen landen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.