|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Wie niet genoeg kraslotjes verkoopt, krijgt straf
Wie niet genoeg kraslotjes verkoopt, krijgt straf
Stewards en stewardessen die te weinig parfum, sterke drank of kraslotjes verkopen, kregen van Ryanair een uitbrander. Ze worden gestraft met een minder gunstig dienstrooster. Het is de droom van veel jongens en nog meer meisjes: de wereld rondreizen als steward in een vliegtuig. Helaas is de praktijk iets minder rooskleurig, zo blijkt uit twee brieven die De Standaard kon inkijken. Ze zijn verstuurd door twee Ierse interimkantoren die instaan voor de contracten van het cabinepersoneel. ‘Het is duidelijk dat je simpelweg je job niet doet aan boord’, staat te lezen in de brieven die identiek zijn – op de aanspreking en de cijfers na. De brieven geven een opsomming van hoe vaak een bepaalde categorie producten niet verkocht werd. Zo worden op heel wat vluchten geen parfum, cosmetica, sterke drank of kraslotjes verkocht. En Ryanair houdt ook bij hoe vaak de inkomsten van de steward lager lagen dan 50 euro. Volgens de brief krijgt het personeel 10 procent van de verkochte inkomsten. De betrokken stewards worden op een strafregime gezet. De Ierse lagekostenmaatschappij werkt sinds 2015 met een systeem waarbij het cabinepersoneel vijf dagen werkt en drie dagen thuis is. Maar wie te weinig verkoopt, verliest dat voorrecht voor minstens twee maanden. ‘Onze luchtvaartklant zal zijn gunstige voorwaarden, waaronder loon en werkschema’s voor cabinepersoneel blijven aanbieden, maar alleen voor diegenen die bijdragen’, staat te lezen. Het personeel van Ryanair is verbolgen over de botte aanpak. ‘De eerste taak van een steward is de veiligheid garanderen’, zegt een werknemer die anoniem wenst te blijven. ‘Niet alleen om koffie te verkopen. De focus op veiligheid hebben we verloren.’ Onder minimumloon Ryanair ontkent in een reactie aan de Britse krant The Guardian dat het doelstellingen oplegt. ‘Maar zoals de brief duidelijk maakt, riskeert iedereen die niet goed presteert, disciplinaire maatregelen als er geen significante en langdurige verbetering is.’ De Ierse prijsvechter heeft geen goede reputatie als het gaat over de behandeling van zijn personeel. Alle personeelsleden werken onder een op vele vlakken ongunstiger Iers arbeidscontract. ‘Ik verdien 800 tot 900 euro. Dat is minder dan het Belgische minimumloon’, verklaarde een van de acht stewards die vorig maand in de Franstalige krant La Libre een boekje opendeden. Ze klagen ook dat ze vaak uren voor niets werken. ‘Soms staan we om vier uur op om drie uur te wachten op onze vlucht, die vervolgens geannuleerd wordt. We verdienen die dag niets.’ Een collega krijgt nachtmerries van de kraslotjes. ‘Je kan een helse vlucht overleefd hebben met drie medische noodsituaties en het eerste wat je overste vraagt is: “Dat is zeer goed, maar hoeveel kraslotjes heeft u verkocht?”’ Bron: De Standaard, 16 november 2017 09:00u http://www.standaard.be/cnt/dmf20171124_03206378 Persoonlijke bespreking: Voor vele is steward of stewardes worden een droomjob. Je vliegt de hele wereld rond en je wordt er nog voor betaald ook. Dit zou iedereen toch willen? Maar als je dit artikel leest veranderd je mening volledig. Je moet niet meer zorgen voor de veiligheid maar dat je genoeg verkoopt. Als je niet genoeg verkoopt moet je meer werken, minder gunstige uren, enzo verder. Ik denk dat dit heel frustrerend moet zijn voor de stewards of stewardessen. Ik denk dat het heel moeilijk is om dingen zoals parfum of kraslotjes te verkopen op het vliegtuig. Eten daarintegen gaat veel makkelijker denk ik omdat je al eens een klein hongertje kan hebben op het vliegtuig. Maar ik denk dat weinig mensen op het vliegtuig de drang hebben om parfum of kraslotjes te kopen en hierdoor kunnen stewards en stewardessen een minder goede rooster krijgen en dit vind ik heel oneerlijk. |