|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuw rubberen matje halveert geluidshinder op het spoor
Nieuw rubberen matje halveert geluidshinder op het spoor
Een nieuwe railpad, een rubberen matje tussen de sporen en dwarsliggers, reduceert de geluidshinder van het treinverkeer met gemiddeld 3 decibel. Dat komt overeen met een halvering van de geluidshinder tegenover de vorige railpads. Spoornetbeheerder Infrabel wil er jaarlijks 100 tot 150 kilometer spoor mee uitrusten bij spoorvernieuwingen. Infrabel stelde de railpad vandaag voor in Dilbeek, bij een proefopstelling over 100 meter op lijn 50A tussen Brussel en Oostende. "Twee treinen op het nieuwe spoor produceren evenveel geluid als één trein op een oud spoor", zei Jan Mys van Infrabel. De railpads zijn in productie sinds begin dit jaar en tot nu toe werd er 40 kilometer spoor mee uitgerust. Vanaf 2018 komt de vernieuwing op kruissnelheid, met 100 tot 150 kilometer spoor per jaar, weliswaar enkel bij de vernieuwing van de sporen. Op termijn moet het volledige spoor uitgerust worden. De samenstelling van het rubber en de vorm van de gleuven van de railpads zijn nieuw. Ze kosten zowat 1 euro per lopende meter, wat goedkoper is dan andere geluidsmaatregelen, zeker ten opzichte van geluidsmuren (2.500 euro/meter). De nieuwe railpads zijn een Europese primeur op Infrabels afdeling "Geluid en Trillingen". "Infrabel zal zonder twijfel de andere operatoren in Europa inspireren", zei minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...dshinder-spoor/ Mening: ik vind het heel goed dat ze eindelijk iets hebben uitgevonden wat er voor kan zorgen dat het geluid en de trillingen van passerende treinen kan halveren. Want treinen zorgen voor heel veel lawaai hinder voor mensen die naast een treinspoor wonen maar er komen ook veel trillingen vrij wanneer een trein voorbij raast. Ik vind het wel jammer dat ze er nog niets op hebben kunnen vinden waardoor dat het geluid volledig valt te verwaarlozen maar het is al wel een hele stap voorruit met deze oplossing. Maar de railpad heeft nog een voordelen dan alleen het halveren van trillingen en geluidshinder. een ander voordeel is dat het voor de NMBS maar 1 euro per lopende meter kost, dit is vele goed koper dan bijvoorbeeld geluidsmuren te plaatsen die kosten 2.500 euro per lopende meter. Het is ook een perfecte oplossing voor ander landen zodat zij ook iets aan het geluidshinder kunnen doen bij hun. Als ze het dan ook gaan inbrengen zoals bij ons om bij elke spoorvernieuwing de railpads systematisch in te brengen zodat er geen speciale werken hoeven te zijn en om zo ook de kosten zo laag mogelijk te houden kunnen zij ook van alle voordelen profiteren. |