|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Online ergernis over trouwstoeten
Online ergernis over trouwstoeten
Vrijdagavond doken beelden op van een Marokkaanse trouwstoet die gevaarlijk over de E34 in Zwijndrecht reed. Mannen hingen ondersteboven uit hun wagens of ze stopten om even op het wegdek te dansen. Zaterdagmiddag was het weer prijs: een Turkse trouwstoet maakte de Antwerpse Lange Lozanastraat onveilig. Dat is de buurt waar een samenscholingsverbod geldt sinds de onlusten in Borgerhout. De feestvierders staken er Bengaals vuurwerk af. Een week eerder hinderde een trouwstoet nog het verkeer in de Gentse binnenstad. Toen werd een agressieve chauffeur meegenomen voor verhoor. En drie weken geleden reed de Antwerpse lokale politie een colonne auto’s vast in de Kroonstraat in Borgerhout. Toen werd een persoon opgepakt, omdat er nog een bevel tot gevangenneming op zijn naam stond en werden er pv’s opgesteld wegens inbreuken op de verkeerswetgeving. Zijn er dan meer baldadige trouwstoeten? Cijfers zijn er niet, leert een rondvraag van De Standaard. Een inbreuk tijdens een trouwstoet wordt immers niet als dusdanig geregistreerd. Het zijn de afzonderlijke overtredingen, zoals bijvoorbeeld de verstoring van de openbare orde of de verkeersovertredingen, die worden vastgesteld. ‘Door de technologische vooruitgang worden gewoon meer filmpjes gemaakt en online geplaatst’, zegt mediasocioloog Ben Caudron (VUB). ‘Zulke beelden leven vaak op sociale media en worden vervolgens door de traditionele media opgepikt, wat nog extra aandacht genereert. Een jaar geleden was er amper commotie. Die nieuwe aandacht is recent.’ Waarom zijn we zo geïnteresseerd in die beelden? Van zowat alle trouwstoeten die overtredingen begingen, werden de laatste maanden beelden geplaatst op sociale media. Volgens Caudron ontstond die aandacht na de beelden van een trouwstoet op het viaduct van Vilvoorde (openingsbeeld), die heel wat verkeershinder veroorzaakte. Ook toen stopten dure en imposante bolides op de pech- en rechterrijstrook, zodat de passagiers een dansje konden doen. ‘We beleven ons leven steeds meer digitaal’, zegt ook professor communicatiewetenschappen Katia Segers (VUB). ‘We willen alles meteen delen via sociale media. Door filmpjes van die onveilige trouwstoeten online te plaatsen, uiten we onze ergernis. Anderen moeten weten wat ons niet zint of wat ons beroert. En door te delen, spoor je anderen aan om dat ook te doen. Dat zien we ook met filmpjes van bijvoorbeeld andere verkeersovertredingen of de filmpjes van pestgedrag die recent nog massaal werden gedeeld.’ Begaan alle trouwstoeten dan overtredingen? ‘Gelukkig niet’, zegt Wouter Bruyns, woordvoerder van de Antwerpse lokale politie. ‘Er worden niet altijd inbreuken begaan, maar die halen de media niet. En gewoon in colonne rijden is niet verboden.’ In Gent veroorzaakten maar twee trouwstoeten overlast in 2017, laat woordvoerder Matto Langeraert weten. ‘De overtredingen betroffen vooral luide muziek en agressief rijgedrag. Het valt hier dus al bij al mee, al moedigen we zo’n gedrag natuurlijk niet aan.’ Bovendien zijn ook de eigen gemeenschappen niet altijd opgezet met de overdreven show die zulke stoeten opvoeren. In de Gazet van Antwerpen zei een buurtbewoner over de trouwstoet van zaterdag: ‘Het lijkt wel of het de laatste tijd steeds maar spectaculairder en opvallender moet zijn. Maar dat schaadt de reputatie van onze gemeenschap.’ Nochtans wordt dat spectaculaire vertoon nergens voorgeschreven. ‘Er is geen verplichting dat er met chique wagens gereden moet worden’, zei Erhan Kozulu van de Turkse Unie al in deze krant (DS Avond 9 mei). ‘Veel hangt af van het budget, de sterkte van het geloof en de goesting om iets te doen. Nu huwelijkspartners wat verder van elkaar wonen, moeten de stoeten meer kilometers afleggen. Daardoor moeten ze soms ook over de snelwegen en valt het misschien wat meer op.’ Wat met de filmpjes? In de meeste gevallen worden de online filmpjes achteraf als bewijsmateriaal gebruikt. De federale politie zal de beelden van de E34 analyseren, de lokale politie die van in de Lange Lozanastraat. Ook de colonne die het te bont maakte op het viaduct van Vilvoorde, kreeg een gepeperde rekening in de bus, op basis van de beelden die toen op sociale media circuleerden. Een maand later had de politie maar liefst 59 pv’s uitgeschreven, gaande van het niet dragen van de gordel tot stilstaan op de weg, goed voor om en bij de 5.000 euro aan boetes. Bron: DS, 06-11-2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171106_03172131 Mening: Ik vind het niet normaal dat zulke trouwstoeten ons verkeer helemaal in de war sturen. Ik vind het al gevaarlijk genoeg op de autosnelweg in België, waar er al zoveel op- en afritten achter elkaar liggen. Overal krijg je te horen en te zien dat je best niet stil kan gaan staan op de autosnelweg, dan moet je zeker niet beginnen te dansen op de autosnelweg. Als je dan pech hebt is er het F.A.S.T.-team, die proberen om de autosnelweg zo vlug mogelijk terug vrij te krijgen of jou zo snel mogelijk naar een veilige plaats brengen. Zij stappen dan uit op de autosnelweg om gewoon een dansje te doen. Dit is toch gewoon LOMP. Ze brengen niet alleen hun eigen, maar ook de mensen die daar tegen 120 kilometer per uur voorbij razen. Als hier iemand moet uitwijken kunnen de gevolgen fataal zijn. Ik vind daarom dat ze dit niet genoeg kunnen bestraffen (alle overtredingen beboeten). Ik ben dan ook blij dat ze de filmpjes die ze zelf maken ook als bewijsmateriaal tegen hun gebruikt kan worden. Ik begrijp wel dat ze in hun cultuur zulke trouwstoeten op de openbare weg doen, maar onze wegen zijn hiervoor niet geschikt. Wat zijn al met relatief veel mensen voor het kleine landje waarin we wonen en daarom is het ook zeer druk op de baan. Zulke gevaarlijke trouwstoeten kunnen hier dan ook niet door gaan. Ik vind dat ze hier zeker rekening mee moeten houden en een andere oplossing moeten vinden voor hun trouwstoeten. Zij leven nu in ons land en daar gelden dan ook onze wetten. Een trouwstoet mag van mij nog doorgaan, zij het wel op rustige weggen en alles moet volgens de verkeersregels verlopen. |