|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vlaamse regering duwt vrachtvervoer water in
Er komt een extra stimulans voor bedrijven die vrachtwagens vervangen door schepen of de trein.
Transportbedrijven die hun goederen niet meer via de weg in vrachtwagens, maar (deels) via waterwegen of het spoor vervoeren, krijgen een grotere wortel voorgehouden. De Vlaamse regering betaalt hun verkeersbelasting gedeeltelijk of volledig terug. ‘Vorig jaar pasten we de regelgeving al aan omdat ze zodanig streng was dat geen enkele vrachtwagen in aanmerking kwam’, zegt Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD). ‘Dit jaar volgde een evaluatie. Die bleek positief. Vroeger maakte niemand gebruik van de terugbetaling, vorig jaar hadden we al 612 aanvragen.’ Twintig procent van de voertuigen (121 vrachtwagens) kreeg volgens het kabinet-Tommelein een volledige terugbetaling. Ze haalden de drempel van 220 ‘overslagbewegingen’ per jaar. Telkens als een transport wordt weggehaald van de weg, dus. Andere bedrijven kregen een gedeeltelijke terugbetaling. Versoepeling Tommelein heeft nu groen licht gekregen van de Vlaamse regering om de voorwaarden nog te versoepelen. In plaats van 220 ritten per jaar wordt de drempel naar beneden gehaald tot 100. ‘We willen nog meer vrachtvervoer van onze wegen halen’, zegt Tommelein. Via een adviespunt, Multimodaal.Vlaanderen, wordt gewerkt aan sensibilisering en worden bedrijven bijgestaan in hun transportkeuzes. ‘Door vervoer over de weg, het water, het spoor, de lucht en via pijpleiding geïntegreerd, flexibel en duurzaam in te zetten, kan de bestaande en toekomstige infrastructuur efficiënter benut worden’, zei manager Peter Lagey vorige week bij de voorstelling van Multimodaal.Vlaanderen. Door een betere planning moet het niet alleen mogelijk zijn om de overstap naar het spoor en het water te bewerkstelligen, maar ook om die transporten zo rendabel mogelijk te maken, met minder lege en beter gevulde treinen, schepen en vrachtwagens. bron: http://www.standaard.be mening: Het initiatief om vrachtvervoer van de weg te halen door transportbedrijven hiervoor te belonen zorgt voor minder vrachtwagens op de baan. Dit vind ik dan ook een zeer goede zaak. Vroeger waren er maar weinig bedrijven die in aanmerking kwamen voor een vermindering van verkeersbelastingen door te strenge voorwaarden. Hierdoor zagen vele bedrijven volgens mij het nut er niet van in om naar andere vervoersmogelijkheden te zoeken. De bedrijven worden in hun transportkeuze bijgestaan en krijgen advies om zo de juiste keuze te maken. Zo wilt men streven naar duurzaam en rendabel vervoer in Vlaanderen en dit is zeker voordelig. Vlaanderen is al een goed begin, maar later kan men misschien ook opzoek gaan naar eventuele mogelijkheden over heel ons land. |