actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th October 2017, 15:40
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User

Straatintimidatie kan binnenkort gemeld worden via app

Er is een mobiele applicatie op komst die het mogelijk moet maken om als slachtoffer of getuige gevallen van intimidatie op straat te melden, althans als dit gebeurt in Brussel. ‘Nog veel te veel vrouwen worden geïntimideerd, lastiggevallen en beledigd in onze straten.’

Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V) en de vzw Touche pas à ma pote gaan samen een smartphoneapplicatie lanceren tegen straatintimidatie. Op de app kan je als slachtoffer of als getuige een geval van intimidatie melden.

De nieuwe applicatie zal zich baseren op de succesvolle Franse app HandsAway. Daarbij kan een gebruiker via het icoon van een handje een signaal geven dat de persoon zelf lastiggevallen wordt of een getuigenis geven dat iemand anders lastiggevallen wordt.

Met de applicatie kan het probleem beter in beeld gebracht worden en moet ook de onderlinge solidariteit versterkt worden door getuigenissen mogelijk te maken. Onderzoek toont aan dat dertig procent van de vrouwen al het slachtoffer geweest is van geweld op straat en niet minder dan zestig procent van seksuele intimidatie.

‘Nog veel te veel vrouwen worden geïntimideerd, lastiggevallen en beledigd in onze straten. Er is te weinig respect voor vrouwen. En veel vrouwen kroppen het op of bagatelliseren het, omdat ze geen weg weten met de machteloosheid die ze ervaren’, stelt staatssecretaris Debaets.

De lancering van de applicatie zal gepaard gaan met een communicatiecampagne en mikt initieel op 6.000 gebruikers.
Vorig jaar werd ook al de sensibiliseringscampagne ‘Meld geweld’ gelanceerd in het Brussels Gewest, waarbij vrouwen opgeroepen werden om in gevallen van straatintimidatie een klacht in te dienen bij de politie.

Bron:
De Standaard, 10/10/2017, 12u08
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171010_03123186

Eigen mening:
Ik vind het zeer belangrijk dat er meer aandacht wordt besteed aan deze problematiek. Er zijn nog steeds veel vrouwen die slachtoffer zijn van straatintimidatie, maar dit niet durven melden. Vele slachtoffers vinden dit niet de moeite om aan de politie te melden, of denken dat de politie hier geen rekening mee gaat houden. Ik vind het een mooi initiatief dat er een plek is waar mensen hun getuigenis kunnen afleggen. Hierbij hoop ik dat er met deze klachten iets gedaan wordt. Ik hoop ook dat dit een applicatie is die echt gebruikt wordt en dat deze applicatie dan ook bruikbaar wordt in meerdere steden. Ik ben van mening dat er in elke stad dergelijke applicatie moet worden ingeschakeld, zodat meerdere slachtoffers deze intimidaties kunnen melden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:22.