actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2017, 16:02
Bryce.N*casi Bryce.N*casi is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 31
Dotatie spoorbonden onder vuur

De N-VA schiet met scherp op de spoorbonden. Op de dag dat zij het treinverkeer in de war sturen, wil de partij hun dotatie verlagen. “Het kan niet dat de vakbonden een blanco cheque krijgen”, zegt Kamerlid Inez De Coninck.

“Pervers”, “corporatistisch” en “niet meer van deze tijd”. Als het van N-VA afhangt, kunnen de spoorbonden straks fluiten naar hun jaarlijkse dotatie. Die is veel te hoog en onrealistisch, klinkt het.

Al negentig jaar komen de spoorwegen tussenbeide in het uitbetalen van syndicale premies. Wie een lidkaart koopt, krijgt dat geld grotendeels teruggestort. De vakbonden financieren die premies met een dotatie die zij van de spoormaatschappij krijgen. Werknemers worden dus met belastinggeld betaald om zich aan te sluiten bij de vakbond.

Vorig jaar vloeide zo'n 10 miljoen euro van het spoor naar de syndicaten. De socialistische vakbond ACOD-CGSP, die vandaag het werk neerlegt tegen de plannen van de federale overheid, nam de grootste hap uit dat budget. De rest vloeide naar de christelijke vakbond ACV Transcom en de liberale vakbond VSOA.

De helft van het budget gebruikten zij om de vrijgestelde personeelsleden te betalen. De andere helft ging naar de syndicale premies en de vorming van hun leden.

125 euro per werknemer

Vreemd genoeg heeft het spoor geen informatie over het aantal leden die zijn aangesloten bij de vakbonden. Zij houden dat geheim. Daarom krijgen de syndicaten een dotatie op basis van het totale aantal werknemers bij het spoor, zowat 32.000. Of zij gesyndiceerd zijn of niet, dat maakt niet uit.

“Alleen de vakbonden zelf hebben een zicht op hun aantal leden”, bevestigt Kim Buggenhout van HR Rail. "De dotatie is gebaseerd op een conventie die wij hebben afgesloten met de syndicale organisaties."

Concreet krijgen de vakbonden 125 euro per personeelslid. Die premie is de voorbije decennia flink gestegen. In de jaren 90 werden dergelijke verhogingen vaak gebruikt door de spoordirectie om sociale vrede af te kopen. In ruil voor hogere premies hielden de vakbonden zich koest.

N-VA eist nu een nieuw, transparant systeem. De partij vindt het onlogisch dat de vakbonden “een blanco cheque” krijgen. “Hoe kun je nu geld krijgen voor leden die je niet hebt?”, werpt Kamerlid Inez De Coninck op. “De vakbonden krijgen meer geld dan ze nodig hebben.”

Provocatie

Het voorstel kan gezien worden als een provocatie tegenover de vakbonden. Met name de socialistische vakbond staakt vandaag tegen de plannen van de regering voor de minimale dienstverlening op het spoor. “Zij zetten hun overheidsgeld dus in om propaganda te voeren tegen de overheid”, zegt De Coninck.

Bij ACOD-voorzitter Ludo Sempels valt die demarche niet in goede aarde. Het is logisch dat de samenleving geld stopt in sociaal overleg, vindt hij. “Met onze dotaties organiseren wij sociaal overleg. Dat is in het belang van de hele samenleving. Net zoals politieke partijen zoals N-VA ook een dotatie krijgen."

Sempels benadrukt dat nog altijd 85 procent van de werknemers is aangesloten bij een vakbond. "De huidige berekening zit er dus niet ver naast.”

Bij regeringspartij CD&V valt te horen dat de financiering van de vakbonden ooit wel op tafel moet komen, maar niet nu. "Laten we eerst zorgen dat de sociale rust terugkeert", zegt Jef Van den Bergh (CD&V). Bij Open Vld willen ze het debat na de sociale verkiezingen van 2018 aangaan.


Bron: De Morgen
_______________

Het lijkt me sowieso al logisch dat het verstoren van het dagelijkse leven van half België en het platleggen van het wegennet bestraft moet worden. Dat hun dotatie voor de volle 100% moet afgenomen worden zal ik niet zeggen, maar een aantal percent per grote staking zou er toch voor moeten zorgen dat dit in de toekomst in mindere mate gebeurt, en de vakbonden sparender omgaan met hun stakingen. Het nieuwe, transparantere systeem dat N-VA afdwingt is geen slecht plan in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.