|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Fraude bij een op de vier gecontroleerde vrachtwagens
Fraude bij een op de vier gecontroleerde vrachtwagens
De federale wegpolitie houdt vandaag een grootscheepse controle op zwaar vervoer. De resultaten kunnen tellen: bij een op de vier gecontroleerde trucks blijkt er sprake van fraude, wat vandaag omstreeks 14 uur al 30.000 euro aan boetes opleverde. De vrachtwagens worden onder meer gecontroleerd op manipulaties van het tachograafapparaat, dat de rij- en rusttijden registreert. De federale wegpolitie werkt voor de controle samen met experts uit Polen, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Ierland. "Fraude met de tachograaf vormt een groot risico voor de verkeersveiligheid", zegt Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie. "Hierdoor kunnen bijvoorbeeld het ABS-remsysteem en de snelheidsbegrenzer wegvallen. Het spreekt voor zich dat dit zware gevolgen kan hebben voor de weggebruikers." "Rust in plaats van rijtijd" Een ander voorbeeld van fraude is het gebruik van magneten of andere onderbrekers van de tachograaf, waardoor er zogenaamd "rust" geregistreerd wordt in plaats van "rijtijd". Chauffeurs die hierdoor te veel uren rijden, lopen het risico in slaap te vallen achter het stuur, met alle gevolgen van dien, aldus de directeur. Bij de controles betrapte de politie drie vrachtwagens die rondreden met een magneet en drie met een ander systeem om de tachograaf te onderbreken. Die werden naar een garage gebracht om de bewuste toestelletjes te laten verwijderen. Hetzelfde gebeurde met drie andere vrachtwagens die rondreden met een systeem waardoor het leek alsof ze minder stikstofdioxide uitstootten. Up-to-date De grootscheepse controleactie met buitenlandse experts "zorgt ervoor dat kennis en goede praktijken worden uitgewisseld, waardoor de buitenlandse collega's op hun beurt up-to-date blijven rond de laatste nieuwe fraudetechnieken". "Deze controles zijn van levensbelang, zowel voor de verkeersveiligheid als in de strijd tegen de concurrentievervalsing, zeker voor een land als België waar we veel zwaar vrachtvervoer hebben", zegt staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer. Vanaf 2019 worden de controles op de rij- en rusttijden nog verscherpt, aldus de staatssecretaris. "Vanaf dan moeten de tachografen immers ook uitgerust worden met een GPS. Dan kunnen we controleren of de rij- en rusttijden overeenkomen met de afgelegde route." Bestelwagens "De resultaten van deze controle tonen dat nogmaals aan. Niet alleen de verkeersveiligheid komt in gevaar door dergelijke fraude, het is ook concurrentievervalsing." "Eigenlijk zouden we niet alleen de zware vrachtwagens moeten controleren maar ook de lichtere en de bestelwagens. Helaas zijn die niet uitgerust met een tachograaf. Dat is een probleem dat op Europees vlak moet aangepakt worden." Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/binnenland/f...agens-b036fe01/ Verschenen: 16/05/2017 om 16:38 Geraadpleegd: 16/05/2017 om 19:22 Eigen mening: Ik ben positief verrast over de manier waarop deze actie is georganiseerd. De samenwerking tussen de verschillende landen zorgt voor een grotere veiligheid. Door het uitwisselen van informatie blijven weinig trucks ongekend voor de politie-eenheden. Net zoals Koen Ricour bevestigd is dit echt wel problematisch voor de verkeersveiligheid. We hebben elk jaar opnieuw een groot aantal verkeersdoden en ik vrees dat dit hiertoe bijdraagt. Oververmoeide chauffeurs hebben een veel trager reactievermogen en zoals vermeld staat in het artikel zorgen sommige trucks ervoor dat het remsysteem of de snelheidsbegrenzer wegvallen, dit is levensgevaarlijk. Ik denk dat het niet slecht is dat dit soort controles op een regelmatige basis zou plaatsvinden. En het heeft zelfs nog een ondergedoken voordeel, de politie heeft weer mooi 30 000 euro geďnd vandaag. |