|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vlaamse nachten kleuren steeds witter
Na jaren experimenteren met ledverlichting wordt 2017 het startjaar voor een totale overgang in steden en langs wegen naar wit licht. In de komende jaren ondergaan snelwegen en gemeenten een indringende transformatie, en dat nieuwe licht belooft zelfs een heleboel extra’s.
Wie houdt van het geel-oranje licht dat vandaag gul over lange stukken snelweg schijnt, geniet best extra, want binnenkort is het weg. In de plaats komt felwit ledlicht, dat de hele sfeer van de weg en het rijden zal veranderen. De Vlaamse overheid besliste om 20 miljoen euro te investeren in een volledige omschakeling van onze Vlaamse snelwegen. De gewestwegen volgen daarna. In Wallonië begint men eraan in 2018. Ook in de steden en gemeenten is het ledtijdperk nu begonnen. Distributienetbeheerder Eandis, die instaat voor het beheer van tachtig procent van de gemeentelijke lichtpunten, schat dat we over tien tot vijftien jaar ’s nachts in een wit verlicht gewest leven. ‘Dit is een revolutie: alles kan nu herdacht worden’, zegt expert openbare verlichting Koen Putteman. Besparen Omdat ledverlichting de jongste jaren gesofisticeerder, goedkoper en zuiniger werd, maakte de techniek zijn intrede op vele domeinen. In ziekenhuizen, kantoren, voetbalstadions, maar ook in huiskamers worden in sneltempo ledlichten aangebracht. Ze zijn duurder in aankoop, maar verbruiken minder energie en halen de CO2-uitstoot naar beneden. Op wat langere termijn besparen ze fors. ‘Zeker 30 procent’, schat Eandis, dat daar binnenkort onderzoeksresultaten over brengt. Steden als Mechelen en Antwerpen lopen, voorop in de evolutie: het lichtpark bestaat daar al voor ongeveer tien procent uit ledlicht, en de besparingen worden geraamd op 30 tot 50 procent. Mechelen raamt de kost in de komende tien jaar, waarin de hele stad met leds uitgerust wordt, op 15 miljoen euro. Antwerpen spreekt over 24 miljoen euro binnen deze legislatuur. Koel Over de omschakeling naar ledverlichting is wereldwijd veel te doen. Zo reageren burgers verdeeld op de overgang naar het koelere, blauw-witte licht. Gezondheidsorganisaties zien er gevaren in voor het oog en voor de slaap. Of het licht op de wegen voor meer veiligheid zorgt, is een discussiepunt. Maar tegelijk wordt aan de snelle evolutie een hele futuristische service-industrie gekoppeld die toelaat om de verlichting ‘dynamisch’ te maken. Bron Vantyghem, P. (2017, April 22). www.standaard.be. Opgehaald van Vlaamse nachten kleuren steeds witter: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170421_02844450 Persoonlijke mening Ik ben voorstander van de omschakeling naar ledverlichting. Het is niet alleen zuiniger maar ik ondervind meer rijcomfort. Ik hoop dat ze niet enkel het oude lampje eruit draaien en dan het nieuwe lampje erin steken, het is een uniek kans om de verlichting slim in te stellen. De verlichting moet afgesteld worden op de noden van de gebruikers. Er bestaan al systemen om bv. de straatverlichting in een woonwijk te laten branden vanaf het moment de auto de (rustige) woonwijk binnen rijdt, daarna doven de lichten opnieuw. Verder heb ik niet veel kennis over die slimme systemen, maar ze bestaan wel. Gezondheidsorganisaties zijn bezorgd over over onze gezondheid en zien er gevaren in voor het oog en voor de slaap. Ik denk/hoop dat als de nieuwe verlichting slim afgesteld kan worden en dat de nieuwe verlichting beter scoort dan de huidige verlichting op gebied van gezondheid en lichtvervuiling. Alleen dat laatste zal volgens mij niet het geval zijn. Ik denk dat de lichtvervuiling zal toenemen. Dat is slecht voor ons leefmilieu anderzijds is de verlichting zuiniger. Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 23rd April 2017 om 08:55. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben zeker ook voorstander van een zuiniger alternatief voor straatverlichting, dat toch noodzakelijk en grootschalig aanwezig is. Ik denk dat zulke initiatieven een goede investering zijn op lange termijn voor het milieu en voor de spaarpot. Ik denk wel dat er op korte termijn een aantal nadelen mee verbonden zijn: het ontwerpen van de systemen, plannen uitschrijven om ze in te voeren en natuurlijk de werken zelf die komen kijken bij het grootschalig vervangen van straatverlichting. Ik vraag me af of die 20 miljoen euro dit allemaal wel dekt.
Ik heb zelf denk ik nog nooit het led-licht bij straatverlichting ervaren en kan dus niet getuigen over de rij-ervaring. Maar ik denk niet dat het een enorm verschil zou zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede investering is. Ik vind het wel enorm jammer dat dit voor nog meer lichtvervuiling zal zorgen. Vorige zomer ging ik op reis naar Zweeds Lapland, waar de gemiddelde bevolkingsdichtheid kleiner is dan 1 inwoner per km². Van lichtvervuiling was daar bijna geen sprake, en dat was een enorm verschil 's nachts. De lucht zag er veel helderder uit in het donker en voelde daarom ook gezonder aan. Ik ben altijd enorm geïnteresseerd geweest in sterrenkunde en de ruimte, en vind het daarom echt jammer dat we verder en verder weg bewegen van wat ik in Zweden ervaarde. |