|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Pech op de snelweg? Dat wordt een dure grap
Pechverhelpers VAB en Touring voelen zich op de autosnelweg buitenspel gezet. Omwille van de veiligheid laat de fede*rale wegpolitie voertuigen die op de pechstrook in panne staan immers stante pede wegslepen door zogenaamde FAST-takelaars, ook al is de eigenaar bij VAB of Touring aangesloten en zijn hun pechverhelpers al onderweg. Gevolg: discussies op de pechstrook én vaak hoge takelfacturen.
Om files snel op te lossen, staan langs de Vlaamse autosnelwegen FAST-takelaars stand-by. Deze takelfirma’s – geselecteerd door de Vlaamse overheid – moeten in hun regio binnen de 20 minuten ter plaatse zijn, om een voertuig na een ongeval snel weg te takelen en zo eindeloze *files te voorkomen. De federale politie stuurt deze FAST-takelaars echter ook ter plaatse wanneer een voertuig op de pechstrook in panne staat. Tot onvrede van de pechverhelpers: ‘Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die bij ons zijn aangesloten, en naar wie een van onze pech*verhelpers al onderweg is voor gratis assistentie’, legt Touring-woordvoerder Danny Smagghe uit. ‘Plots worden onze leden dan geconfronteerd met een vreemde takelfirma die meteen hun voertuig begint op te laden.’ VAB en Touring stellen zich ook vragen over de soms erg hoge facturen die hun leden van deze FAST-takelaars ontvangen. ‘Tot soms 500 euro, enkel om je wagen tot aan de eerste afrit te takelen.’ In afwachting van een oplossing, komen zowel Touring als VAB daarin tussenbeide, als geste naar hun leden. Extra signalisatiewagen Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid is op de hoogte van de onenigheid tussen de FAST-takelaars en de pechverhelpers. ‘We zijn ook vragende partij voor meer duidelijkheid over welke takelaar exact wat mag doen op de *autosnelweg’, beklemtoont woordvoerder Veva Daniëls. Volgens VAB en Touring ligt er op federaal niveau een plan op tafel waarbij enkel nog FAST-takelaars op autosnelwegen voertuigen mogen *takelen, ook op de pechstrook. ‘Discussie over de prijzen die de FAST-takelaars aanrekenen, zou er sowieso niet mogen zijn. Die bedragen staan in alle transparantie op onze website’, aldus nog het Agentschap Wegen en Verkeer. Klopt, klinkt het bij Touring en VAB. ‘Maar vaak komen FAST-takelaars met zowel een takelwagen als een signalisatiewagen ter plaatse. En ook die signalisatie*wagen moet het slachtoffer betalen.’ Veiligheid Bij de federale wegpolitie horen we dat bij voorkeur een beroep wordt gedaan op FAST-takelaars, omdat die gegarandeerd binnen de 20 minuten ter plaatse zijn. Pechverhelpers als VAB en Touring doen er vaak langer over, ‘en dan primeert bij ons de *veiligheid’, aldus de wegpolitie. ‘Er zijn de laatste tijd te veel ongevallen waarbij een voertuig op de pechstrook wordt aangereden. Vandaar dat we voertuigen in panne zo snel mogelijk van de pechstrook proberen te krijgen.’ Bron: De Standaard, 13 april 2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170413_02832323 Mening: Aan de ene kant snap ik best waarom de federale wegpolitie de FAST-takelaars inschakelen. Als je hoort dat er de laatste tijd meer en meer ongevallen gebeuren doordat auto's op de pechstrook staan, is het logisch dat ze willen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Maar aan de andere kant is het een nadeel voor pechverhelpers zoals de VAB en Touring. Er wordt niet genoeg gecommuniceerd. Door de snelle wegverhelping van de FAST-takelaars worden de prijzen ook duurder, gewoonweg om de auto aan de eerstvolgende afrit af te zetten. Dit vind ik een beetje overdreven. Er moet vooral beter gecommuniceerd worden tussen de takelbedrijven, zodat de auto's in de toekomst zowel snel als goedkoper getakeld kunnen worden. |
#2
|
|||
|
|||
Ik snap dat de VAB zich een beetje benadeeld voelt bij het feit dat er vaak FAST-takelaars worden bijgehaald, aangezien ze dan geld verliezen.
Ik vind het zelf wel zeer goed dat deze FAST-takelaars veel worden gebruikt, aangezien auto's dan minder lang op de pechstrook moeten staan, en dit veel ongelukken zal vermijden/voorkomen. Ik denk dat veiligheid nog altijd het belangrijkste is op de baan, en dan moet de VAB zich daar maar bij neerleggen. |