|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Europees parlement stemt eindelijk in met einde roamingkosten. Vanaf juni is het al z
Het is eindelijk zover! Extra kosten voor surfen en bellen in het buitenland behoren vanaf juni 2017 tot het verleden. Het Europees parlement heeft vandaag na jarenlang gepalaver een wet gestemd waardoor de roamingkosten afgeschaft worden.
Het Europees parlement had op 31 januari de hervorming betreffende de roamingkosten reeds goedgekeurd. Het was enkel nog wachten op de stemming van de effectieve wet. Dat is vandaag gebeurd. Op 15 juni 2017 worden de roamingtarieven definitief begraven. Vanaf dan betaal je voor een telefoontje in het buitenland hetzelfde tarief als wanneer je dat telefoontje in België zou doen. Dit wordt bestempeld als een grote overwinning voor de Europese consument. Eerder al waren er maximumtarieven overeengekomen die de operatoren elkaar mogen aanrekenen wanneer hun klanten in het buitenland bellen, surfen of sms'en. Die tarieven liggen ongeveer 90 procent lager dan nu het geval is. Volgens de onderhandelaars van het parlement zullen de lagere tarieven nog steeds de kosten van de operatoren dekken, zonder dat ze een goed functionerende markt in de weg staan. Bron: HLN, 6/04/2017, http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum...-al-zover.dhtml Mening: ik ben heel blij dat de dure roamingkosten in het buitenland eindelijk verleden tijd zijn. Vooral de hoge kosten van je mobiel netwerk, vond ik vervelend. Soms is het echt handig om bijvoorbeeld Google Maps te kunnen raadplegen of om de openingsuren van bepaalde musea te kunnen bekijken als je een citytrip doet. De hoge kosten hielden mij meestal tegen om dat te doen via 3G. Bij de presentatie van Europa Direct tijdens de International Days, werd het al aangekondigd dat deze kosten geschrapt zouden worden. Uiteraard zijn er ook negatieve aspecten aan verbonden: je bent nu ook op vakantie steeds bereikbaar, ook als je op het strand aan het zonnen bent. Dit zal ervoor zorgen dat mensen met een druk bedrijfsleven moeilijker kunnen ontsnappen aan mails en hierdoor minder goed kunnen ontspannen. |
|
|||
|
|||
Ik vind het ook heel goed dat de dure kosten zijn afgeschaft. Zoals Jan al aanhaalde, is het heel gemakkelijk om eens gebruik te maken van mobiel internet om bijvoorbeeld de weg eens snel op te zoeken. Ikzelf heb nooit mijn mobiel internet hiervoor opgezet, maar ik snap dat vele mensen dit wel gedaan hebben. Echte wandelaars komen soms ook op plaatsen waar niet veel andere mensen zijn, en dan is er niemand om hen de weg te wijzen. Nu kan je gemakkelijk terug de weg vinden door de afschaffing van de kosten.
Een nadeel is wel dat je vaker de neiging hebt om je smartphone boven te halen en even je facebook of andere sociale media te checken omdat het nu toch niets kost. |