actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th March 2017, 19:55
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User

WikiLeaks: "CIA hackt op grote schaal smartphones, computers en televisies"

Onthullingssite WikiLeaks heeft een groot aantal documenten openbaar gemaakt over de digitale spionagepraktijken van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA. Daaruit blijkt dat de CIA schadelijke software gebruikt om iPhones en andere smartphones, computers met Windows en zelfs televisie-software aan te vallen om er informatie te verzamelen.
Volgens het Duitse Der Spiegel gaat het om 8761 documenten en data over het systematisch binnendringen van vreemde computers door de CIA. De informatie is afkomstig uit een anonieme bron die een discussie wil losmaken over de vraag in hoeverre het gebruik van digitale wapens gelegitimeerd is in een democratie.

Tweehonderd experts
Volgens WikiLeaks beschikt de CIA over een eigen afdeling voor cyberaanvallen waar ongeveer tweehonderd experts werken.

Der Spiegel meldt dat uit de informatie blijkt dat de CIA ook vanuit het Amerikaanse consulaat-generaal in Frankfurt spioneerde.

Smart-tv
Eén van de manieren waarop de CIA mensen bespioneerden was volgens de uitgelekte informatie via een smart-tv van het merk Samsung, de F8000. De experts van de dienst zetten het apparaat van buiten af zogenaamd uit. Het apparaat werkte daarna als een microfoon waarmee de bezitter werd afgeluisterd.

Bron: HLN, 7/03/2017 http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...elevisies.dhtml

Mening: Dit artikel gaat erover dat de CIA digitale apparaten als Smart-tv's gebruikt om mensen af te luisteren. Ik begrijp dat digitale media steeds meer wordt gebruikt om informatie in te winnen over criminele praktijken, maar ik vind het niet kunnen dat ze alle burgers hierin betrekken. Ze kunnen het gebruik van deze spionagepraktijken wel legitimeren als ze echt geldige aanwijzingen hebben dat het afluisteren van bepaalde personen bijvoorbeeld terroristische aanslagen kunnen vermijden. Als ze dit niet hebben vind ik dat dit resoluut ingaat tegen de rechten van de mens.
Met citaat antwoorden
Oud 16th March 2017, 18:28
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User

Ik vind het zeer begrijpelijk dat de CIA communicatiemiddelen van burgers hackt. Dit is uiteraard in sommige gevallen nodig voor de algemene veiligheid van de burgers. Desalniettemin hackt de CIA deze communicatiemiddelen wel op een zeer grote schaal, waardoor je de validiteit achter deze beslissingen in vraag kunt stellen.
Is het werkelijk nodig dat de CIA op zo'n grote schaal communicatiemiddelen hackt? Is het echt nodig dat ze bij zoveel mensen de legaliteit van hun acties in vraag stellen?
Uiteraard moet de CIA alles op alles zetten om de burger te beschermen tegen terrorisme, moorden, overvallen, enzovoort; maar ik vraag me soms wel af of er geen andere manieren zijn om dit te doen. Persoonlijk denk ik, na het lezen van dit artikel, dat niemand veilig is voor de CIA. De kans zit er in dat ze mijn smartphone al hebben gehackt, maar wat doet dit met het recht op privacy?
In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat duidelijk dat ieder mens het recht op privacy heeft. Dit recht kunnen we ten zeerste in vraag stellen, wanneer we kijken naar de acties van de CIA. Ik vind persoonlijk dat de CIA bij elk communicatiemiddel dat ze hacken, moet kunnen argumenteren waarom ze deze smartphone of computer hebben gehackt. Wanneer deze argumenten niet voldoen, zouden er ook voor de CIA sancties moeten zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 17th March 2017, 02:20
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User

Ik vind het vrij logisch dat de CIA dit doet. Waarom zouden we hen in vraag stellen als we weten dat andere organisaties uit andere landen dit ook doen? Je kan je natuurlijk de vraag stellen of andere organisaties dit dan ook niet mogen doen? Het is iets dat ingaat tegen onze ethische waarden.
De CIA zal echter de informatie die ze verwerven niet zomaar openbaar stellen. Ze zullen enkel ingrijpen wanneer het nodig is. Ik ben dan ook van mening dat ze beter één persoon teveel controleren dan één te weinig. Waarom zou je bang moeten zijn? Als je een goede burger bent heb je echter niets te verbergen. Wanneer je dit wel hebt, denk ik dat dit een nieuwe manier is om dit soort praktijken aan het licht te brengen.
Denken wij nu echt dat de CIA de enige is die onze privacy schendt? Denk even aan al die advertenties die je te zien krijgt op Facebook of als je iets opzoekt op google. Hoe komen zij op je scherm tevoorschijn? Dit kunnen we ook zien als een vorm van spionage. Hier hebben we echter vaak niets op tegen. Ook alle webpagina's waar je cookies moet accepteren. Zij zullen ook elke klik volgen en opslaan op je database om later te kunnen gebruiken. Ook Apple weerhoudt zich niet van het schenden van onze privacy. Zij weten namelijk perfect waar je bent, hoelang je daar al bent en kunnen vaak ook inschatten waar je naartoe gaat.
Als men zegt dat er gehackt mag worden om misdaad te bestrijden ben ik het volledig eens. Alle middelen moeten hiervoor worden ingezet. Dat hier dan zo een groot aantal mensen voor in dienst zijn is dan ook niet te verwonderen. De software waar ze moeten inbreken is dan ook gemaakt om niet gehackt te kunnen worden. Het vergt dus een groot aantal knappe koppen om dit wel te kunnen doen.
Tot slot zou ik nog even willen wijzen op het volgende. Hoe komt het dat dit nieuwsbericht is ontstaan. Zoals ik al eerder zei zal de CIA zelf geen gevoelige informatie zomaar openbaar maken voor heel de wereld. Zij moeten dus gehackt zijn geweest om dit te kunnen doen. Waarom is WikiLeaks hier dan niet in de fout? Zij maken geheime informatie bekend voor de hele wereld. Niet dat ik tegen deze website ben. Ze hebben reeds veel wanpraktijken kunnen aantonen. Het feit dat ze hacking aan het licht brengen vind ik echter lachwekkend omdat ze dit zelf doen.
Er is maar één manier om aan deze 'schending van de privacy" te ontkomen: vermijd elk contact met elektronica.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:48.