actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2017, 12:20
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Drie bussen van De Lijn geflitst per dag

De bussen van De Lijn maakten vorig jaar meer dan duizend snelheidsovertredingen. ‘Onze *chauffeurs doen het beter dan de gemiddelde Vlaming’, zegt De Lijn.

De buschauffeurs van De Lijn reden vorig jaar 1.110 flitsboetes bij elkaar, oftewel drie snelheidsovertredingen per dag. Volgens het kabinet van Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) zijn dat er net iets meer dan in 2015 (1.081 overtredingen). ‘Dat lijkt veel’, geeft Weyts toe. ‘Maar De Lijn staat wel in voor ongeveer 30.000 ritten per dag. Een buschauffeur begaat afgerond minder dan 1 overtreding per 100.000 gereden kilometer. Wie van ons kan dat zeggen? Ik zal eerlijk zijn: ik niet.’

Ook De Lijn benadrukt dat de gemiddelde Vlaming ongeveer 1 boete op amper 30.000 afgelegde kilometer krijgt. ‘Een pak slechter, dus’, zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. Ze beklemtoont dat De Lijn ook nauwgezet een individueel dossier bijhoudt van alle chauffeurs. Als het echt de spuigaten uitloopt, worden ze zelfs teruggestuurd naar de rijschool. ‘Onze chauffeurs zijn doordrongen van de verkeersveiligheid’, klinkt het.


Dat neemt niet weg dat het nog altijd beter kan. Daarom dringt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) bij Weyts aan om de bussen uit te rusten met intelligente snelheidsbegrenzers. ‘Dat is op de Londense bussen al het geval’, zegt woordvoerder Stef Willems. ‘We vermoeden dat de meeste flitsboetes kleine overtredingen zijn. Die kunnen we perfect vermijden door een begrenzer in te stellen van 50 kilometer per uur in de bebouwde kom en 70 kilometer per uur op de gewestwegen.’

Voorlopig ziet minister Weyts daar geen heil in. ‘De chauffeurs van De Lijn begaan minder verkeersovertredingen dan de gemiddelde bestuurder. Dan moet je hen toch niet met alle zonden van Israël overladen.’

Wat hem wél mateloos stoort, is dat de vakbonden nog altijd de verkeersboetes terugbetalen van de chauffeurs. ‘Dat geeft een totaal verkeerd signaal. Zo ontstaat juist het beeld dat de chauffeurs van De Lijn brokkenpiloten zijn. Net het tegendeel is waar.’

Eigen mening:
Ik vind het niet meer dan normaal dat het aantal verkeersovertredingen bij buschauffeurs beduidend lager ligt dan bij de doorsnee burger. Buschauffeurs zijn namelijk de hele dag onderweg en hebben hierdoor een pak meer rijervaring dan de gemiddelde autobestuurder. Daarenboven leggen ze ook nog eens elke dag hetzelfde traject af dat ze door en door kennen en zijn ze verantwoordelijk voor een hele hoop reizigers. Het is dan ook niet meer als normaal dat ze naar de rijschool worden gestuurd als dit de spuigaten uitloopt.
Dat de verkeersboetes terugbetaald worden door de vakbonden vind ik al helemaal een verkeerd beeld. Ik zie dit als een fout die je op het werk maakt, maar je wordt er eigenlijk nog eens voor aangemoedigd. Ik denk dat de vakbonden beter kunnen inzetten op een preventie in plaats van een pleister op de wonde te plaatsen.

Bronvermelding:
• De Standaard
• Gepubliceerd: 06/03/2017 om 6:55
• Geraadpleegd: 06/03/2017 om 11:15
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02764616

Laatst aangepast door Graylan.B*oeckx : 6th March 2017 om 12:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2017, 12:25
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Ik begrijp volledig dat mensen soms iets te snel rijden. Om heel eerlijk te zijn pleit ik mezelf ook schuldig, maar ik vind niet dat de chauffeurs van De Lijn deze fouten mogen maken. Ondanks deze chauffeurs maar 1 overtreding per 100.000 maken, is dit nog te veel. Wanneer je zelf met de auto rijdt, ben je verantwoordelijk voor jezelf en andere weggebruikers. Dit is hetzelfde principe voor de mensen van De Lijn, behalve dat er veel meer mensen betrokken zijn. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor kinderen die naar school gaan waarvan de ouders je als chauffeur vertrouwen, maar ook voor ouderen die een dagje naar Brugge gaan en bijvoorbeeld zwangere vrouwen die naar het ziekenhuis moeten. Mensen vertrouwen erop dat jij als chauffeur hun veilig naar de juiste bestemming brengen en ook te snel rijden kan ervoor zorgen dat dit vertrouwen wordt geschaad. Wanneer je beroep je ertoe roept om betrokken te zijn in het verkeer, moet je de regels van het verkeer ook volledig volgen. Andere werknemers moeten ook regels volgen op hun werk en worden zelf gestraft wanneer ze deze regels overtreden. Dit moet ook voor de chauffeurs van De Lijn. Overtreding? Die boete moet dan naar de chauffeur gaan en niet door de vakbond betaald worden. Iedereen gelijk voor de wet en dat betekent ook dat voor iedereen dezelfde consequenties gelden bij een overtreden, dus ook voor de chauffeurs van De Lijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.