actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd December 2016, 23:27
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User

Hof van Justitie verwerpt bewaarplicht data

Samenvatting: Overheden kunnen internet- en telecomoperatoren niet verplichten data bij te houden van willekeurige personen. Dat oordeelt het Europese Hof van Justitie.

Door Karen Gijsbrechts, red. | 22 December 2016

Massaal gegevens over telefoon- en internetgebruik opslaan is verboden, zo werd gisteren beslist door het Europese Hof van Justitie. In het arrest wordt beschreven dat internetproviders en telecomoperatoren geen data van willekeurige burgers mogen bijhouden over een langere periode, aangezien zo “zeer precieze conclusies worden getrokken over het privéleven van de personen van wie de gegevens zijn bewaard”. Dat meldt Reuters.

Bewaarplicht tegen terrorisme
Zulke bewaarplicht werd door overheden eerder aangemoedigd in de strijd tegen terrorisme. Zo introduceerde het Verenigd Koninkrijk onlangs de Investigatory Powers Act – door critici het Snooper’s Charter gedoopt – dat internet- en telecomproviders verplichtte de data van hun gebruikers voor één jaar moesten bijhouden. Politie en veiligheidsdiensten zouden zo goed als onbeperkte toegang tot de gegevens krijgen, om misdadigers te identificeren en verdachten op te sporen. In 2014 werd een soortgelijke Europese dataretentiewet eveneens afgekeurd door het Hof van Justitie.

Sinds de aanslagen in Parijs, Brussel en Berlijn wordt er heftig gediscussieerd over het evenwicht tussen privacy en security. Veiligheidsdiensten pleiten voor meer controle over data om zulke incidenten te voorkomen, terwijl voorvechters van de privacy zulke praktijken streng afkeuren.

“Voortdurende surveillance”
Het Hof oordeelt dat de algemene bewaring van data geen plaats heeft in een democratische samenleving. De gebruikers wiens data worden bijgehouden zouden het gevoel hebben “dat dat hun levens onderworpen zijn aan voortdurende surveillance”, staat in het arrest te lezen. Een algemene bewaarplicht wordt met andere woorden afgekeurd, maar er wordt ruimte gelaten voor alternatieven. Het bewaren en opvragen van gegevens is immers wel toegestaan voor specifieke personen die verdacht worden van het plannen of uitvoeren van ernstige misdaden. In dat geval kunnen veiligheidsdiensten toestemming vragen om de data op te vragen.

Bron: Zdnet
http://www.zdnet.be/nieuws/188885/h...licht-van-data/
Karen Gijsbrechts
Datum: 22/12/2016

Eigen mening: Ik volg het artikel tot in elk detail. Het is inderdaad de privacy die vooral hierbij een grote rol speelt. Mensen vandaag de dag zijn zo hard gesteld op hun privacy, dat het niet meer dan normaal is dat ze zekerheid hebben dat dit ook zo blijft. Het feit dat in het Verenigd Koninkrijk één jaar lang alles bijgehouden moest worden, baart me zorgen. Ik begrijp ergens wel dat tegen de strijd van terrorisme, ze vaak willen voorkomen, dan dat ze nadien zoiets zouden ontdekken. Dat ze van elk individu iets bijhouden, ter preventie, is dan ook te veel. Mensen die ervan verdacht worden iets van plan te zijn, dan begrijp ik wel dat het opgevraagd kan worden. Maar dat men één jaar lang hun gegevens moet bijhouden, dat begrijp ik niet.

Wat ik eerlijk denk? Ik denk dat er veel privacydetails van ons, mensen, bekend zijn bij de politie of noem maar op. Ze weten meer van ons, dan dat we denken. Hoe zullen wij, normale mensen, er ooit achter komen dat ze wel degelijk onze privacy hebben geschonden? Wanneer we iets fout doen, en ze het kunnen bewijzen aan de hand van deze gegevens? We weten het niet... Ik zou dit graag wel weten, want ik denk dat we hiervan versteld kunnen zijn.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28.