|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Gambiaans president weigert af te treden, ordediensten massaal ontplooid
In de Gambiaanse hoofdstad Banjul zijn de ordediensten massaal ontplooid, een dag nadat president Yahya Jammeh liet weten dat hij de resultaten van de presidentsverkiezingen toch betwist. Ruim een week geleden had de dictator zijn nederlaag erkend. De oppositie is vandaag met verkozen president Adama Barrow bijeengekomen om te beslissen hoe ze op deze nieuwe coup de théâtre gaan reageren.
In de hele hoofdstad van dit kleine West-Afrikaanse land gooien politieagenten en militairen blokkades op. De bevolking laat dat echter niet aan zijn hart komen en de sfeer is kalm, meldt een correspondent van AFP. In de nacht van vrijdag op zaterdag had Isatou Touray, leider van een van de oppositiepartijen, de uitspraken van Jammeh "een schending van de democratie" genoemd, maar tegelijk de oppositie opgeroepen "kalm, helder en waakzaam te blijven en niet op te geven". In de uren voor Jammehs verklaring was de sfeer in Banjul nog gespannen. Op verschillende strategische assen was het leger aanwezig. "Net zoals ik de resultaten trouw heb aanvaard omdat ik geloofde dat de kiescommissie onafhankelijk, eerlijk en betrouwbaar was, verwerp ik de resultaten nu in hun geheel", zei Jammeh op de staatstelevisie. Volgens Jammeh zijn er "onaanvaardbare fouten" gebeurd bij de kiescommissie. Hij riep op tot nieuwe verkiezingen. Schrikbewind De excentrieke president, die aids zegt te kunnen genezen met gebed en een mengsel van kruiden en bananen, kwam 22 jaar geleden via een staatsgreep aan de macht. Sindsdien heeft hij zich in het zadel weten te houden door keihard op te treden tegen iedereen die zijn macht bedreigde. Oppositiefiguren, journalisten en activisten werden vastgezet en gemarteld. Verscheidene tegenstanders van Jammeh stierven in de gevangenis. Jammehs schrikbewind leek na de verrassende overwinning van Barrow ten einde te lopen. bron: http://www.demorgen.be/buitenland/g...looid-b6392107/ eigen mening: Het is algemeen geweten dat in verschillende Afrikaanse landen het politieke systeem niet op punt staat. Toch is dit niet enkel een Afrikaans probleem. We zien hetzelfde soort gedrag van verschillende andere leiders, zoals Putin, Erdogan en Castro toen hij nog leefde. Vaak gaat de media aandacht naar de voorgaande drie leiders, dictator is mogelijk een meer correcte term. Ik vind het verdacht dat Jammeh zo lang aan de macht is kunnen blijven. Men spreekt toch van een schrikbewind. Ik stel mij dan de vraag waarom de bevolking niet eerder op de kans is gesprongen om een andere president te kiezen. Daarom vind ik de aannemelijk dat voorgaande verkiezingen vervalst zijn geweest. Het niet aanvaarden van de uitslagen van deze stemming lijkt mij dan ook een goed voorbeeld van hoe deze man democratie enkel in zijn voordeel wil gebruiken. |