|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
NMBS gaat 800 miljoen euro minder investeren dan gepland
Volgens de NMBS wordt er minder geïnvesteerd door besparingen van de federale overheid. Wel worden meerdere stations - waaronder Brussel-Noord, Brussel-Zuid en Gent Sint-Pieters de komende jaren gerenoveerd om zo 'het comfort van de treinreizger te verbeteren'.
De NMBS gaat de komende vijf jaar 800 miljoen euro minder dan gepland investeren vanwege federale overheidsbesparingen. Dat schrijft De Tijd. In het investeringsplan voor 2016-2020 wordt voor nog altijd 3,1 miljard euro geïnvesteerd, uitgesmeerd over vijf jaar, maar plannen voor bijvoorbeeld internet in de trein en nieuwe locomotieven voor de internationale treindiensten zullen voorlopig in de ijskast worden gezet. Volgens een woordvoerder van de NMBS zijn de investeringsplannen, van zo'n 610 miljoen euro per jaar, echter nog niet volledig rond: 'We wachten onder meer nog op het vijfjarenplan van Infrabel, die verantwoordelijk is voor de infrastructuren van de spoorwegen. Sommige stations moeten bijvoorbeeld opgehoogd worden en indien dit inderdaad gebeurd, dan wachten wij nog even met de renovatie van de stations.' Infrabel zegt dat ze de komende dagen met hun vijfjarenplan naar buiten zullen komen en dat daarna overlegd zal worden met de NMBS over eventuele afstemmingen van de investeringensplannen. Renovaties De NMBS zal wel de komende jaren dubbeldekstreinen ('M7' treinen) aanschaffen en op alle stations met trappen worden ook roltrappen geplaatst om zo het 'comfort van de treinreiziger te verbeteren'. De nieuwe treinen worden geleverd vanaf 2018. Ook worden meerdere stations en perrons gerenoveerd en gaat er geïnvesteerd worden in informatica, zoals ticketautomaten, en onderhoudscapaciteit voor de locomotieven. Voor de stationsrenovaties, die zo'n 220 miljoen euro gaan kosten, heeft de NMBS onder meer de stations Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Mechelen, Gent Sint-Pieters, Oostende en Bergen in het vizier. Bron: De Standaard 22/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161122_02585205 Eigen mening: Ik vind dit artikel maatschappelijk relevant omdat het gaat over de NMBS. Vandaag de dag zijn er enorm veel mensen die gebruik maken van treinen, kijk bijvoorbeeld naar de duizenden studenten die dagelijks gebruik maken van de treinen. Het werk dat de NMBS verricht is daarom zeer belangrijk. De NMBS gaat de volgende vijf jaar 800 miljoen euro minder investeren dan gepland, ik hoef jullie niet te vertellen wat voor een enorm bedrag dat is. De plannen zoals bijvoorbeeld internet in alle treinen laten ze daardoor nog even links liggen. Wel zal de NMBS dubbeldekstreinen aanschaffen en ook zullen er in alle stations met een trap roltrappen geplaatst worden. Ze leggen dus met andere woorden de nadruk op het comfort van de reizigers. Dit is volgens mij de belangrijkste factor in de mobiliteit. |