|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Europa tikt België op de vingers: kloof in het onderwijs blijft te groot
Ons land moet ingrijpen om de kloof in het onderwijs tussen autochtonen en kinderen met een migratieachtergrond te verkleinen. Dat stelt de Europese Commissie op basis van de Education and Training Monitor, een jaarlijks rapport waarin de onderwijsstelsels van de verschillende landen worden besproken.
Er moet volgens de Europese Commissie in veel lidstaten een extra inspanning worden geleverd om gelijke kansen in het onderwijs te waarborgen. Ook in ons land verlaten kinderen met een migratieachtergrond de middelbare school nog altijd sneller zonder diploma en slagen ze minder vaak aan de hogeschool of universiteit. Dat blijkt uit de cijfers in het rapport. Waar 9 procent van de autochtonen het secundair onderwijs zonder diploma verlaat, valt 19,4 procent van de Belgen met een migratieachtergrond voortijdig uit. In buurlanden als Nederland en Frankrijk ligt dat cijfer opmerkelijk lager. En terwijl in het hoger onderwijs 44,8 procent van de autochtone Belgen een diploma behaalt, slaagt 'slechts' 27,2 procent van de Belgen met niet-Europese roots daarin. Wel zijn er complimenten voor ons land voor de inspanningen om de capaciteit van onthaalklassen, het aantal taalleraren en de middelen voor de ondersteuning van nieuwkomers te verhogen. Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/e...groot-b7827255/ (8/11/2016) Eigen mening: Zoals het artikel reeds vermeld, is het percentage van jongeren zonder diploma aanzienlijk hoger bij kinderen met een migratieachtergrond dan bij autochtone kinderen. Dit is naar mijn mening erg betreurenswaardig, aangezien deze kloof de kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk zal verlagen voor kinderen met een migratieachtergrond. Verandering in het onderwijs voor geïmmigreerde kinderen, is bijgevolg noodzakelijk om hen de mogelijkheid te geven om hun volle potentieel te benutten. De vorming van onthaalklassen en de extra middelen voor de ondersteuning van nieuwkomers, die ons land reeds heeft geïntroduceerd, geven deze kinderen met een migratieachtergrond een extra ondersteuning. Dit is echter niet voldoende, rekening houdend met de grote kloof die we nog steeds kunnen vaststellen. Het is van belang dat er meer veranderingen komen om gelijke kansen in het onderwijs na te streven. Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 8th November 2016 om 11:42. |