|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Recordaantal kinderen op bijles door "groeiende onzekerheid bij ouders"
Steeds meer kinderen gaan buiten de schooluren op bijles. Dat meldt Het Nieuwsblad. Het aantal aanbiedingen op de zoekertjessites is de afgelopen jaren sterk gestegen en ook het onderwijs bevestigt de trend. Volgens pedagoog Pedro De Bruyckere zou het fenomeen een uitloper kunnen zijn van de groeiende "opvoedingsonzekerheid" bij ouders, ofwel de angst om fouten te maken.
"Er ontstaat op dat vlak soms ook onderlinge druk tussen ouders", legt De Bruyckere uit in "Hautekiet" op Radio 1. "Ze spiegelen zich aan elkaar en denken dat ze hun opvoeding maar best net zoals de andere ouders aanpakken, die hun zoon of dochter wel al op bijles sturen." Volgens de pedagoog zijn die buitenschoolse lessen echter niet altijd de beste oplossing. "Rust is ook heel belangrijk in het leerproces", benadrukt hij. "Kinderen hebben vaak al een erg drukke agenda. Je moet dus de afweging maken of de extra lessen echt het beste zijn voor het kind, of dat het eerder een beslissing is uit angst of onder invloed van de omgeving." Ook Lieven Boeve, hoofd van het katholiek onderwijs, ziet een groeiende maatschappelijke druk ontstaan. "Het is erg belangrijk dat we duidelijk maken dat wat er op school gebeurt, de leerlingen volledig voorbereidt op het examen", benadrukt Boeve. "Het risico bestaat immers dat je het idee creëert dat dat niet meer voldoende zou zijn." "Opvoedingsonzekerheid" Maar waar komt die "opvoedingsonzekerheid" dan precies vandaan? "Het belang van kinderen is sterk gestegen", verklaart De Bruyckere. "Wij hebben collectief het gevoel dat we minder tijd steken in onze kinderen, maar onderzoek bewijst het tegendeel." Een tweede verklaring is volgens de pedagoog het opleidingsniveau van onze samenleving. Ook die is de afgelopen jaren namelijk sterk gestegen. "We hebben steeds meer informatie over waar het kan misgaan, en dat zorgt ervoor dat de angst toeneemt." Al wil De Bruyckere in geen geval individuele ouders met de vinger wijzen. "De pedagoog en de ouder in mij zijn zelf constant in conflict", lacht hij. "Iedereen wil het beste voor zijn of haar kind, en wil er zeker van zijn dat zijn of haar zoon of dochter alle kansen heeft gekregen. Dat is niet meer dan normaal." "Ondemocratisering" De Bruyckere vreest echter wel voor een "ondemocratiseringsgolf" binnen het onderwijs, als de "bijles-business"*blijft groeien. Je betaalt bij een commercieel bijleskantoor immers al snel tussen de 15 en 30 euro per uur. "Niet iedereen kan dat zomaar betalen." Ook Stefan Grielens, directeur van de vrije CLB's, wijst die commercialisering van de buitenschoolse lessen aan als één van de belangrijkste veranderingen in vergelijking met vroeger. "De bureaus spelen in op de bezorgdheid van ouders wiens kind het minder goed doet op school", legt hij uit in "De ochtend" op Radio 1. " Zo zijn ze een behoefte aan het creëren die vroeger niet bestond."* Scholen moeten zich daarom volgens Grielens bezinnen over hoe zij een breder aanbod aan begeleiding kunnen ontwikkelen, zodat ouders niet meer buitenschools op zoek gaan naar ondersteuning. "Er bestaan nu bijvoorbeeld al scholen die systematisch herhalingslessen organiseren", zegt hij.* Leerkrachten die buiten de schooluren zelf betaald bijlessen aanbieden aan hun eigen leerlingen, kan echter niet, vinden ze op het Sint-Bavo-humaniora in Gent. Daar mogen leerkrachten vanaf dit jaar geen bijles meer geven aan leerlingen van de school. "We moeten er alles aan doen om de leerlingen tijdens de les bij te schaven", zegt directeur Hilde Allaert aan Het Nieuwsblad. "Anders ontstaat er een nieuw klassensysteem, want enkel kapitaalkrachtige ouders kunnen hun kind op bijles sturen." Begeleiding op maat De bijleskantoren zelf zijn zich bewust van de kritiek, maar zien ook waar zij wel het verschil kunnen maken. "Ik denk dat wij zeker een meerwaarde hebben naast het onderwijs", zegt Toon Mertens, die zelf zo'n bureau runt. "Als een leerling het iets moeilijker heeft met een bepaald vak, dan kunnen wij individuele ondersteuning bieden op maat, die hen effectief verder helpt." Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2809414 2 november 2016 Eigen mening: Naar mijn gevoel is het goed dat er zo veel leerkrachten zich aanbieden om bijles te geven. Er zijn tenslotte veel kinderen die voor bepaalde vakken een beetje extra uitleg nodig hebben, of een klein duwtje nodig hebben om "er mee weg te zijn". Tijdens de bijles kan al de aandacht besteed worden aan het kind, en is er meer tijd om dieper in te gaan op vragen en bepaalde moeilijkheden waar geen tijd voor is in de les op school. Ouders willen graag dat hun kinderen het ver schoppen, wat natuurlijk zeer normaal is. Maar ik heb ook wel het gevoel dat er steeds meer van kinderen verwacht wordt. Niet alleen van de ouders maar ook vanuit de school. Leerkrachten moeten steeds meer zien op een les waardoor er veel minder tijd over is voor vragen en moeilijkheden. Ouders worden onzeker door de groeiende maatschappelijke druk. Maar kinderen kunnen ook onzeker worden en zo de moed om te leren opgeven. En het is volgens mij de taak van de leerkracht om dat te voorkomen. Zodat de leerling blijft geloven dat hij/zij het kan. |
#2
|
|||
|
|||
Reactie op: Recordaantal kinderen op bijles door 'groeiende onzekerheid bij ouders'
Tegenwoordig ligt er een enorme druk op kinderen en dit is niet enkel te merken in de lagere of secundaire scholen. Ook in hoge scholen begint het mij op te vallen dat er meer prestatiedruk is. Punten moeten altijd beter zijn. De druk om ook hogere cijfers te halen dan je vrienden wordt een probleem. Tijdens mijn observatiestage heb ik ook gemerkt dat leerlingen vaker aan elkaar vragen hoeveel punten zij hebben op een taak of toets. Het is goed dat leerlingen een beetje competitief zijn, maar het moet aanvaardbaar blijven. Leerlingen die steeds met hun neus op de feiten worden gedrukt dat ze minder punten hebben dan de anderen krijgen een lager zelfbeeld, dat merken ouders ook. Ouders willen altijd dat hun kinderen de beste van de klas zijn, maar als ze mee kunnen tijdens de lessen en steeds hun uiterste best doen voor taken, toetsen en examens, zie ik niet in waarom een kind op bijles moet. Door de druk van medeleerlingen en ouders is het inderdaad voor het kind niet meer allemaal bij te houden. Ik denk dat het niet nodig is om meer bijlessen aan te bieden dan nodig. Leerkrachten zullen zelf wel aangeven wanneer zij dat nodig vinden en voor welke leerlingen. Dit is om de leerling te helpen niet om hen per se de beste van de klas te laten worden. We moeten minder druk leggen op de kinderen en dan is er volgens mij al een groot deel van het probleem van de baan.
|