|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Bellot wil inhaalverbod vrachtwagens omkeren
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-snelwegen afschaffen, zodat de gewesten zelf kunnen beslissen op welk traject een verbod zal gelden. Daarmee zou ons land opnieuw hetzelfde beleid voeren als de rest van Europa. Dat heeft hij in de Kamer aangekondigd. Hij broedt ook op een aanpassing van het inhaalverbod bij neerslag.
Momenteel geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-snelwegen en bij regenweer. Bedoeling van de minister is dat algemeen verbod op snelwegen met twee rijstroken op te heffen. Op die manier zou de reglementering meer in lijn liggen met wat Europees gangbaar is, namelijk algemeen toelaten en specifiek verbieden. De gewesten zouden dan een verbod kunnen invoeren op trajecten waar ze dat nodig achten. Daarnaast kondigde de minister op vragen van Jef Van den Bergh (CD&V) en Daphné Dumery (N-VA) aan dat er een aanpassing komt aan het inhaalverbod bij neerslag. Een uitbreiding tot vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa tussen 3,5 en 7,5 ton is niet voorzien. Opnieuw in Europese lijn "Misschien zal het beperkt worden tot voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen", lichtte Bellot toe. "Door hun structuur en hun opbouw veroorzaken autobussen, autocars en vrachtwagens tussen 3,5 en 7,5 ton immers veel minder opspattend water dan vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7,5 ton." Kamerlid Van den Bergh is tevreden dat de minister het algemeen inhaalverbod omkeert. "De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa", legt Van den Bergh uit. "In België mag je niet inhalen op 2x2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wel inhalen, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden." Hij is ook voorstander van meer sensibilisering, onder meer door dynamische infoborden boven de snelwegen. De minister verklaarde open te staan voor het inzetten van dergelijke borden, die een inhaalverbod aanduiden.Hij bevestigde voorts dat hij een rechtsbasis wil creëren opdat vaststellingen door onbemande camera's in de toekomst kunnen worden gebruikt voor het beteugelen van verkeersovertredingen. Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/b...keren-be5221e9/ De Morgen 27/10/2016 Eigen mening: Ik vind niet dat het moet omgekeerd worden. Na een tijd is het niet meer duidelijk waar vrachtwagens nog wel of waar ze niet meer mogen inhalen. Persoonlijk stoor ik me enorm hard aan vrachtwagens die elkaar inhalen en zo heel de rij wagens achter hen ophouden omdat ze zelf maar een beperkte snelheid halen. Nu geldt er overal een verbod tenzij anders aangegeven. Dit lijkt mij veel duidelijker dan wanneer een bestuurder moet onthouden of hij al dan niet een bord heeft gezien waarop ze hem inhalen verbieden. |