|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Dit zijn de resultaten van het onderzoek naar de Antwerpse luchtkwaliteit
Bij 45 procent van alle Antwerpse meetpunten in de grote Curieuzeneuzen-campagne werd de gezondheidsnorm voor de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) overschreden. Naast zwarte punten aan de ring vallen vooral zogenaamde 'street canyons' in Borgerhout op.
Street canyons zijn smalle straten met druk (sluip)verkeer, waar de luchtvervuiling blijft hangen en zich ophoopt. Vooral in het district Borgerhout zijn veel van die straten te vinden, zo blijkt uit de resultaten op de kaart hierboven, zoals de Osystraat, de Sergeylsstraat en de Borsbeekstraat. "De CurieuzeNeuzen-resultaten geven duidelijk aan dat een aantal belangrijke street canyons tot nu toe onder de radar zijn gebleven", zeggen de organisatoren. Want de luchtkwaliteit wordt wel gemonitord door de Vlaamse Milieumaatschappij, maar niet op zo'n gedetailleerde manier. Op wijkniveau werden de hoogste waarden gemeten in het noordoosten en oosten van de binnenstad (Borgerhout, Stuivenberg, Dam en Oud-Berchem). Verder weg van de stad, zoals in Hoboken en op Linkeroever, worden de laagste waarden gemeten. De afzetting van fijn stof op de borden volgt gelijkaardige trends. Unieke samenwerking De Curieuzeneuzen-campagne kwam er met de hulp van 2.000 burgers, organisaties en bedrijven en werd begeleid door de Universiteit Antwerpen, de VUB en ondersteund door de stad Antwerpen. "CurieuzeNeuzen toont aan dat iedereen zijn steentje bij kan dragen aan wetenschappelijke projecten, die vervolgens ook nuttige gegevens opleveren voor beleidsmakers", klonk het gisteren bij de organisatoren die ook achter de Ringland-campagne voor de overkapping van de Antwerpse ring zitten. In de maand mei hingen de deelnemers een bord aan hun gevel met daarin meetsensoren. Elke meetopstelling bevatte twee meetbuisjes waarmee de gemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) werd bepaald. Het gasvormige NO2 is een belangrijke indicator voor luchtverontreiniging gelinkt aan het verkeer. "De resultaten geven een duidelijk inzicht in hoe de luchtkwaliteit varieert van straat tot straat, en van wijk tot wijk", zegt Ringland. "De laagste NO2-concentraties werden opgetekend in verkeersluwe oases in de binnenstad, zoals het stadspark en de zoo, en het verkeersvrije Groen Kwartier (voormalig militair hospitaal) in Berchem. Zeer hoge concentraties werden dan weer gemeten langs de Singel, op drukke verkeerspunten en in de street canyons." "Ambitieus project als Ringland is nodig" Het verkeer blijkt dus de grote boosdoener voor de kwaliteit van de lucht in Antwerpen. De luchtkwaliteit in de stad gaat de laatste jaren wel omhoog, maar toch blijft het probleem groot, zo zegt Ringland. De gezondheidsnorm van de Wereldgezondheidsorganisatie voor NO2 (40 microgram/m3 gemiddeld op jaarbasis) werd op 45 procent van de meetpunten overschreden. "Het onderzoek toont aan dat de Antwerpse ring weegt op de luchtkwaliteit", reageert Peter Vermeulen van Ringland. "Antwerpen heeft dus een ambitieus project zoals Ringland nodig, en dat is veel meer dan een overkapping. De resultaten bewijzen ook dat een 'modal shift' naar meer duurzaam vervoer cruciaal is." De stad zelf zet vooral in op de lage-emissiezone die volgend jaar van start gaat. "Het belangrijkste is evenwel dat de stad en Vlaanderen samen met de burgerbewegingen actief een overkapping van de ring uitwerken", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). De resultaten werden gisteren voorgesteld in de Roma aan de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Daar voerden ook een aantal bewoners van de Borsbeekstraat actie. "Er rijden meer dan 5.000 auto's per dag door onze straat, of meer dan anderhalf miljoen per jaar. Tijdens het spitsuur staat er vaak een file. We waren dan ook niet verbaasd dat onze straat donkerrood kleurde op de kaart met de meetresultaten", zegt Jan De Loof. Bron: De Morgen 24/10/2016 http://www.demorgen.be/binnenland/d...iteit-b295a880/ Eigen mening: De problematiek over de ongezonde lucht boven de ring van Antwerpen is al jaren bekend. De discussie over de oplossing ervan is nog steeds actueel. Belangrijk aan dit artikel is dat nu ook blijkt dat niet enkel de ring zwaar vervuild is, maar ook andere sluipwegen zijn zwaar vervuild. Gezonde lucht zou voor iedereen een basisrecht moeten zijn. Af en toe over een 'vervuilde' ring rijden is één ding, er steevast in wonen is nog veel erger. Bij organisaties als ringland zal dit goed in de oren klinken, zij pleiten al een tijdje voor een overkapping over de ring van Antwerpen. |