|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Crevits wil financiering kleuter- en basisonderwijs gelijkschakelen
Crevits wil financiering kleuter- en basisonderwijs gelijkschakelen
"U mag in de komende weken of maanden mijn plan voor gelijkschakeling van de middelen verwachten." Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams Parlement gezegd na een vraag van Caroline Gennez (SP.A) over de klachten van het kleuteronderwijs rond financiering. De directeurs van twee kleuterscholen dreigden er afgelopen weekend mee naar de rechter te stappen als er geen extra geld komt. Ze waren gemobiliseerd door de werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen, die de belangen van het kleuteronderwijs verdedigt. Volgens Werkgroep-voorzitter Guido Sauwens zat er niets anders op dan dit ultimatum. "We moeten wel. De minister heeft ons lang genoeg genegeerd." Het is ongezien dat directeurs van scholen ermee dreigen naar de rechter te stappen, maar het water staat hen aan de lippen, bracht Caroline Gennez in herinnering. "In de vorige legislatuur werd 54 miljoen extra vrijgemaakt vor de kleuterscholen, maar daarvan is 30 miljoen opnieuw bespaard door deze regering. Per kind is deze legislatuur al 35 euro per jaar weggehaald bij de kleuterscholen." De verschillen tussen kleuter- en basisonderwijs zijn historisch gegroeid, antwoordde Crevits. Het geld om de kloof te verkleinen heeft ze vandaag niet. "Maar ik wil er de komende jaren wel werk van maken om de kloof te verkleinen." De minister ontvouwt "de komende weken of maanden" haar plannen voor een gelijkschakeling. Tegelijkertijd had ze een boodschap voor haar criticasters in het parlementair halfrond. "Ik detecteer over alle banken heen grote eensgezindheid om een plan te maken. (...) Als ik zo'n kamerbrede steun krijg, zal ik daar met plezier aan werken. Ik hoop dan ook dat de steun er over alle banken is als we die middelen effectief moeten geven." Datum: 12/10/16 Bron: De Redactie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2791546 Eigen mening: Het is zeer normaal dat er veel geld moet geďnvesteerd worden in een goed onderwijs. Daarom dat directeurs van verschillende kleuter- en basisscholen dreigden om naar de rechter te stappen als er geen extra geld komt. Ik vind het zeer normaal dat het onderwijs veel geld nodig heeft voor het aankopen van verschillende materialen etc. Daarom vind ik het niet nodig om meteen te dreigen om naar de rechter te stappen. Crevits is dan ook bezig met de kloof te verkleinen, daarvoor heeft ze het geld vandaag niet. Dus vind ik dat ze nog even geduld moeten hebben zodat die kloof kan verkleind worden. |