|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Liever op reis dan auto repareren
Acht jaar en negen maanden. Dat is de gemiddelde leeftijd van wagens op onze weg. Een absoluut record. Maar niet eentje om trots op te zijn. Want volgens Touring is de staat waarin die oude auto’s rondrijden alarmerend. Uit onderzoek blijkt één op de zes slechte remmen, versleten banden of kapotte ruitenwissers te hebben.
Zo’n 1,1 miljoen auto’s zijn vorig jaar in België ingeschreven: 40% nieuwe en 60% tweedehandswagens. “Het zijn vooral de occasies die ons wagenpark ouder maken”, zegt Christophe Dubon van Febiac, de organisatie die de inschrijvingen van auto’s bijhoudt. Zo is bijna één op de tien tweedehandswagens ouder dan twintig jaar. Als er niet zo veel bedrijfswagens zouden rondrijden – die vaak al na vier of vijf jaar worden vervangen – lag de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark nog hoger. Mobiliteitsorganisatie Touring maakt zich zorgen. “Oudere auto’s vragen meer onderhoud. En daar besparen we massaal op”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. Touring deed een onderzoek bij duizend auto’s: één op de zes had slechte remmen, versleten banden of kapotte ruitenwissers. “Dat is verontrustend. Onderhoud van een wagen is duur, maar zo speel je met levens”, waarschuwt Touring. Onderhoud uitstellen Auto’s worden technisch wel beter, waardoor je ze minder snel moet binnenbrengen voor een onderhoud. Bij nieuwe wagens volstaat om de 25.000 kilometer, in plaats van om de 10.000 kilometer. Toch stellen autodealers vast dat bestuurders ook met die extra marge een onderhoud nog uitstellen. “Zelfs voor essentiële gebreken, zoals een kapot slot in het portier, komen mensen niet binnen. Dat zagen we vroeger echt niet gebeuren. Hoe dat komt? Een auto beschouwen we niet als een prioritaire uitgave”, zegt Carl Veys van Traxio, dat de sector van autodealers vertegenwoordigt. Dat bevestigt een onderzoek van GFK: we vinden cd’s, boeken, kleren en een tv kopen belangrijker dan de uitgave aan een auto en het onderhoud ervan. “We gaan liever een keertje vaker op vakantie”, stelt Danny Smagghe van Touring vast. Auto’s die vier jaar zijn ingeschreven moeten verplicht naar de keuring, dus eeuwig kan je een onderhoud niet uitstellen. “Maar wie wordt afgekeurd, kan altijd beslissen om zijn lichten, remmen of banden niet te laten herstellen. Een rode kaart schrikt niet elke bestuurder af”, besluit Smagghe. Bron: GVA Eigen mening: We zorgen niet goed voor onze auto's. Misschien is dit wel omdat vele mensen de auto niet langer als een statussymbool zien, maar meer als een noodzakelijkheid. Een auto is voor vele nodig om op het werk te geraken, of om boodschappen mee naar huis te brengen. Maar slecht onderhouden voertuigen zijn gevaarlijk. Waarom onderhouden we ze niet beter? Wellicht, als ik uit eigen ervaring mag spreken, omdat het redelijk duur is. Bovendien zijn de mankementen meestal kleine dingen. En denken we dat we niet zo'n grot gevaar lopen. Zolang de auto maar door de keuring geraakt is het goed. Tegenwoordig letten mensen ook steeds meer op hun geld, en dus proberen we te besparen waar kan. Zodat we tenminste nog op reis kunnen. |