|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
En, wie heeft er wat leuks meegemaakt in Turkije?
En, wie heeft er wat leuks meegemaakt in Turkije?
Maandag beginnen de scholen. Leraren worden voorbereid op mogelijke onrust in de klas. Wat als één van je leerlingen verkondigt dat Gülen dood moet? Of wanneer ouders niet langer willen dat hun kind naar lessen gaat van een leraar die Erdogan steunt? Bovenschoolse directeur Orselien Kammeron van de Rotterdamse scholenkoepel BOOR bereidt leraren deze dagen voor op het nieuwe schooljaar, dat maandag begint. Ze heeft acht basis- en middelbare scholen voor speciaal onderwijs onder haar leiding. Ze ontkomt er niet aan zich ook bezig te houden met de recente gebeurtenissen in Turkije, die ook in Nederland tot spanningen hebben geleid. Op haar scholen zitten veel leerlingen van Turks-Nederlandse afkomst. Een deel van hen is op vakantie geweest in Turkije, waar ze mogelijk iets van de gevolgen van de mislukte couppoging op 15 juli hebben meegekregen. Kennismakingsrondje Hoe leraren daarmee om moeten gaan, verschilt voor basisscholen en middelbare scholen, zegt Kammeron. "Op basisscholen doen we altijd aan het begin van het schooljaar een kennismakingsrondje. Om de nieuwkomers te leren kennen, en zodat leerlingen kunnen vertellen wat ze hebben meegemaakt in de vakantie." "Je moet alle leerlingen uitnodigen iets te vertellen. Het scheelt of een leerling op vakantie is geweest in Amerika of op Rotterdam-Zuid. Je vraagt dus: Wie heeft er wat leuks of verdrietigs meegemaakt op vakantie: in Amerika, Rotterdam-Zuid of in Turkije?" Kammeron verwacht niet dat basisschoolleerlingen veel met de spanningen bezig zijn. Discussie Op het voortgezet onderwijs kan dat anders zijn. "Stel: een middelbare scholier zegt dat Gülen een terrorist is. Dan moet je als leraar vragen stellen: wat wil je met die uitspraak duidelijk maken? Breng het terug tot de essentie. Zo kun je een gesprek hebben over burgerschap en democratie." Wanneer een discussie ontstaat tussen leerlingen, kun je dat ook pedagogisch aanpakken. "Leer ze dat het normaal is om van mening te verschillen." Als de discussie uit de hand loopt, of wanneer de rest van de klas afhaakt, dan is het tijd voor een gesprek tussen de twee leerlingen afzonderlijk. "School is niet de beste plek voor politieke gesprekken." Ouders Vanaf maandag gaat Kammeron gesprekken voeren met de directeuren van de scholen die onder haar vallen. Verwachten zij commotie onder Turks-Nederlandse docenten? "Ik heb geen signalen gekregen dat er spanningen kunnen zijn onder het personeel. Dat zijn professionals, die hun mening niet mee naar school nemen. Mochten er op school docenten werken van verschillende stromingen, dan is het goed om hen meteen bij elkaar te roepen voor een gesprek." Eerder verwacht Kammeron dat ouders problemen zullen hebben met leerkrachten van een andere Turkse groepering. "Dat ouders die Erdogan aanhangen, weten dat een juf Gülen-sympathieën heeft en haar daarop aanspreken." Ze heeft het eerder op een andere school meegemaakt. Een Koerdische docent werd door ouders aangesproken die ervan overtuigd waren dat hij 'van die typische Koerdenstreken' zou uithalen. Er komt geen beveiliging bij de scholen, zegt ze. "Rotterdam maakt zich waarschijnlijk terecht zorgen. Maar we moeten het ook niet over onszelf afroepen. Het is naïef te denken dat maatschappelijke spanningen niet tot de school doordringen. Maar je wilt er ook niet te veel aandacht aan besteden. Dan kan het zijn dat ouders hun kinderen meegeven dat ze op school moeten laten zien dat ze bij een bepaalde groepering horen." Blog Trouw, 21-08-2016 (Niels Markus)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |