|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vlaming blijft hardleers voor snelheidsovertredingen in buitenland
In 2015 kreeg 5,9 procent van de Vlamingen die met de auto naar het buitenland ging een verkeersboete. Het jaar voordien was dat nog 6,8 procent. Toch blijft de Vlaming volgens mobiliteitsorganisatie VAB op reis 'hardleers voor snelheids- en parkeerovertredingen'. In 2013 kreeg immers 5,1 procent nog een boete.
Het aandeel van Frankrijk in de boetetaart neemt sinds 2013 af. In 2013 was de arm der wet van de zuiderburen nog goed voor 61 procent van de vakantieboetes, maar dat daalde nadien van 59 procent in 2014 naar iets meer dan een op de twee buitenlandse boetes vorig jaar (53 procent). Dat wil niet meteen zeggen dat de Vlaming op verkeersvlak het licht gezien heeft in Frankrijk. 'Het relatieve belang van Frankrijk neemt af omdat meer Europese landen hun verkeersboetes proberen te innen in België', aldus VAB. Frankrijk blijft ook zwaar inzetten op snelheidscontroles, met bijna drie keer meer trajectcontroles op drie jaar tijd. Bovendien hanteert Frankrijk - net als Nederland trouwens- een veel lagere technische marge. Dat is een groot verschil met de snelheidscontroles in ons land. Frankrijk zal al een boete sturen zodra je 5 procent sneller rijdt dan de maximum toegelaten snelheid (als die hoger is dan 100km/u). Ligt die snelheid lager dan 100km/u dan krijg je al een boete als je 5 km te snel rijdt. Snelwegen Voorts blijkt dat zeven op de tien boetes minder dan 100 euro bedragen. Dat wijst er volgens de VAB op dat veel snelheidsovertredingen op de snelwegen begaan worden. Want daar liggen de boetebedragen lager dan bij overtredingen in de bebouwde kom. In Frankrijk zouden zelfs drie van de vier overtredingen op de snelwegen of op de Routes Départementales begaan zijn. Die snelheidsboetes nemen trouwens de hoofdmoot in, al stijgt het aandeel parkeersboetes. In 2013 was maar 1 procent van de boetes een parkeerboete, maar inmiddels is dat 15 procent. De reden is dat Nederland dankzij een bilateraal akkoord die parkeerboetes makkelijk rechtstreeks kan innen, omdat ook voor lichte overtredingen gegevens uitgewisseld worden. Frankrijk en Nederland zijn samen goed voor 75 procent van alle boetes. De Mobiliteitsbarometer is gebaseerd op een representatieve online bevraging bij 2.000 personen, aldus VAB. Bron: DS http://www.standaard.be/cnt/dmf20160710_02378820 Eigen mening: Snelheidsovertredingen zijn een zeer moeilijke kwestie, ze zullen dit ook altijd blijven. Om er bij de mens in te peperen dat ze niet te snel mogen rijden is niet evident. Dit is niet het geval in België, dus waarom dan wel in het buitenland. Daarom denk ik ook dat het heel moeilijk is om een oplossing te vinden. Men kan de boetes natuurlijk altijd nog duurder gaan maken, maar is dat wel de juiste oplossing? Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat alles veilig verloopt. Wanneer je 5km/u te snel rijdt, dan denk ik niet dat dit de veiligheid van jezelf en van andere bestuurders veel gaat beïnvloeden. Ik denk dus dat het belangrijk is dat men zich in het buitenland, maar ook in België meer moet bezighouden met de levensgevaarlijke wegpiraten, dan met de gewone bestuurder die af en toe 5 à 10km/u te snel rijdt. Men moet minder gaan kijken naar het innen van zo veel mogelijk geld en meer naar de veiligheid van de wegbestuurders. |