|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Google wil voetgangers en fietsers redden met 'kleeflaag' op motorkap
Google heeft een patent gevraagd op een kleeflaag die op auto’s aangebracht wordt, en ertoe moet leiden dat zwakke weggebruikers na een aanrijding niet weggeslingerd worden of tegen een boom terechtkomen. De fietser of voetganger zou dan aan de motorkap ‘vastkleven’.
De kleeflaag moet de zogenaamde secundaire letsels beperken. Na een aanrijding, zeker tegen hoge snelheid, komen voetgangers of fietsers met de motorkap of voorruit in aanraking, en vaak worden ze daarna weggeslingerd en komen ze opnieuw op de weg of tegen een boom terecht. Die impact veroorzaakt secundaire letsels. Met de kleeflaag zouden slachtoffers op de motorkap blijven plakken, al is nog niet duidelijk hoe efficiënt de innovatie zal zijn. ‘Het is een positieve ontwikkeling dat de auto-industrie meer en meer denkt aan de weggebruikers die zich buiten de auto bevinden’, reageert Roel De Cleen van de Fietsersbond. ‘Het is dus een stap in de goede richting, maar het kan niet de bedoeling zijn dat bestuurders dan extra risico’s nemen en compensatiegedrag vertonen’, vult hij aan. ‘Voor fietsers blijft ook het risico op dodehoekongevallen bestaan.’ Tom D’Hollander van de Voetgangersbeweging wijst ook op het risico op compensatiegedrag, maar hij kijkt ook verder. ‘Als er zelfrijdende auto’s komen, bestaat die kans niet. Die zijn immers geprogrammeerd als een computer.’ ‘De technische aspecten zijn nog niet bekend, maar als blijkt dat de secundaire letsels vermeden kunnen worden, kan die kleeflaag veel gewonden en zelfs doden voorkomen’, gaat hij verder. ‘Ik hoop dan wel dat niet enkel Google de kleeflaag gebruikt, maar dat ook andere merken op de kar springen.’ De impact en de letsels van de aanrijding blijven niettemin bestaan. ‘We zien dat auto’s veel impactvriendelijker zijn dan vroeger’, stelt D’Hollander. ‘Vroeger kwam dat heel hard aan, en brak iemand misschien al meteen zijn benen. Nu is de voorkant van auto’s boller, en is de impact een pak minder zwaar. Dat leidt tot minder zware letsels’, besluit hij. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20160520_02299037 Mening: Persoonlijk vind ik dit niet zo'n goed idee. Er kunnen inderdaad secundaire letsels optreden wanneer men weggeslingerd wordt of men geraakt wordt door brokstukken die wegslingeren. Maar om zo drastisch op te treden, vind ik nogal overdreven. Ik denk ook dat dit meer nadelen gaat hebben dan voordelen. Wat als iemand hier "per ongeluk" aan vast komt te hangen en wordt meegesleurd? Men kan zoveel mogelijk het verkeer veilig maken, maar als mensen slecht rijden of gevaarlijke manoeuvres doen, kunnen we zoveel aanpassen als we willen, het gaat niet oplossen. Ik zeg niet dat iedereen slecht rijdt die een ongeluk begaat, maar in een aantal van de gevallen is het wel zo. Als we dat dan voor iedereen moeten toepassen? Dan denk ik dat we het best afschaffen dat we nog met auto's mogen rijden wegens "te gevaarlijk". Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 20th May 2016 om 21:15. |
#2
|
||||
|
||||
Ik stel ook enkele vragen bij de effectieve toepassing hiervan. Een groot probleem lijkt me eerst en vooral dat er vanalles tegen die laag zou plakken voordat er ooit een ongeval gebeurt. Vuil, insecten, de broek van een voorbijganger... Kleeft de laag sterk genoeg om een aangereden persoon vast te houden zonder alle rest vast te grijpen?
En daarnaast kan het inderdaad een onterecht veilig gevoel geven. Nu goed, een patent aanvragen is maar een eerste stap. Er zal wel goed nagedacht worden voor dat effectief ingevoerd wordt. |