|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Ademtest voor malaria komt eraan
[B]Australische onderzoekers werken aan een ademtest voor malaria. Die moet sneller en goedkoper worden dan de huidige bloedtest.
Een ademtest voor malaria moet op dezelfde manier werken als de ademtest om alcoholgebruik bij autobestuurders op te sporen. De ontwikkeling van zo'n ademtest kwam in een stroomversnelling toen men vorig jaar ontdekte dat in de adem van malariapatiënten bepaalde chemicaliën te onderscheiden vallen. Eerste proeven in Malawi Een eerste proef met een ademtest voor malariapatiënten in Malawi liet al zien dat zo'n test kan werken. Dit najaar volgt een tweede test, eveneens in Malawi. Vandaag is voor de opsporing van malaria een bloedonderzoek nodig. Dat vergt meer tijd en geld. En alleen deskundigen kunnen dat toen. Een ademtest kan in principe door iedereen worden afgenomen. Vooral in Afrika Malaria wordt overgedragen door muggen die besmette mensen hebben geprikt en vervolgens gezonde mensen prikken. Negentig procent van de slachtoffers valt in Afrika, vooral onder kinderen. Volgens de jongste cijfers sterven wereldwijd 438.000 mensen per jaar aan de ziekte. Zolang er geen vaccin is, bestrijdt men malaria vooral door de verspreiding van insecticidesprays (voor op de muren), muskietennetten en geneesmiddelen. Bron: www.hln.be http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...omt-eraan.dhtml Eigen mening: Als deze ademtest echt honderd procent zeker werkt, is dit zeker een goed initiatief. Zoals het artikel zegt, vergt een bloedonderzoek ten eerste al bloed van de patiënt, waarbij er altijd een kans op infectie is. Het vergt ook veel tijd en geld en moet door een deskundige worden uitgevoerd. Als iedereen inderdaad deze blaastest kan gebruiken, kan men veel meer mensen op een heel korte tijd onderzoeken, waardoor men deze mensen ook sneller kan verder helpen. Men moet da natuurlijk wel eerst zeker zijn dat de blaastest daadwerkelijk altijd werkt. Men moet er zeker van zijn dat het de ziekte altijd registreert want anders kunnen de gevolgen voor die patiënt catastrofaal zijn. Ik vind het zeker wel een goed initiatief. |
|
|||
|
|||
Net zoals Mathias zegt ben ik ook van mening dat het zeker een goed initiatief is. Vandaag de dag is men zeker bezig met het bekijken van oplossingen vooral in de medische wereld. Ik sta er telkens van versteld wanneer zulk voorstel weer op tafel komt te liggen. Ze staan enorm ver, en spenderen nog jaarlijks een fortuin aan de vooruitgang van deze sector. Het is dan ook een heel belangrijke sector, zoals we allemaal wel weten.
Echter denk ik wel dat de test niet te onderschatten mag worden. Nu wordt het vaak, zoals ook Mathias zei, gedaan via het bloed. Dit kan inderdaad voor besmetting zorgen, en is dus zeker niet zonder gevaar. Dat men het dan via de adem kan doen, vind ik zeker een goed initiatief. Ik stel mezelf enkel nog vragen bij de correctheid van de test, maar ook bij het kostenplaatje van zo'n test. Wat gaan ze doen wanneer meerdere mensen zulke testen willen afleggen? Ik veronderstel dat het apparaat dat ze hiervoor gaan gebruiken, zeker niet goedkoop zal zijn. Gaat de ziekteverzekering hierin tussenkomen? Wat zal de kostprijs zijn van zulke testen? Zijn deze testen wel 100% correct? Via het bloed kom je nog steeds tot de meest nauwkeurige informatie. Dit is nog steeds vandaag de dag zo, ondanks alle nieuwe innoverende tests die ze hebben uitgevonden. Als het ook daadwerkelijk werkt, zal het zeker een goed initiatief zijn, maar dan hoop ik dat het voor de mensen die zulke testen willen afleggen, ook nog betaalbaar blijft. |