![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zo overkap je de Antwerpse Ring in vier stappen
Zo overkap je de Antwerpse Ring in vier stappen
Niet één kilometer extra file zal er straks rond Antwerpen staan. Dankzij een uitgekiend bouwplan, dat gisteren werd voorgesteld, kan de ring volledig onder de grond verdwijnen zonder verkeershinder. Kun je een dak op de ring leggen zonder verkeerschaos te veroorzaken? Het is de grootste bedenking bij de plannen van Ringland. Toch is het mogelijk, zeggen experts die het bouwplan hebben uitgetekend. Sommigen van hen werkten destijds mee aan het ontwerp van de oorspronkelijke ring. De bouw verloopt in vier fases, gespreid over tien jaar. De volgende bouwfase start pas als de voorgaande klaar is. Ringland bouwt een tunnelkoker op de plaats waar er ruimte vrij is: naast de ring. De nieuwe koker voor het doorgaand verkeer richting Nederland is makkelijk te bouwen, maar er moeten wel twee gebouwen sneuvelen: de voormalige belastingdienst in Borgerhout en de voormalige jeugdherberg op de Mastvest. Het verkeer vanuit de Kennedytunnel richting Nederland wordt door de nieuwe koker gestuurd. Het verkeer richting Gent wordt afgeleid naar de vrijgekomen rijstroken in de Kennedytunnel, waardoor er op die plaats een koker kan worden gebouwd voor het doorgaand verkeer richting Gent. De twee nieuwe tunnels worden in gebruik genomen voor het doorgaand verkeer. De middelste baanvakken van de ring worden omgebouwd tot twee tunnelkokers voor lokaal verkeer. Intussen wordt het lokale verkeer over de Singel en de twee buitenste kokers gestuurd, een beetje zoals nu. Op de daken van de tunnels wordt een grote vlakte aangelegd. Daarop komt een nieuwe singel, waarna de huidige singel wordt gereduceerd tot een lokale weg voor wijkverkeer. Bron: De Morgen, 26/4/2015 Link: http://www.demorgen.be/binnenland/z...appen-b4e8524e/ Mening: Ik vind het bouwplan dat voorgesteld is bijzonder ambitieus. Er wordt op verschillende grote problemen gelet die bij andere plannen (zoals de Oosterweelverbinding, zowel brug als tunnel) wel voorkwamen. Het plan heeft een goede oplossing voor een deel van de dagelijkse files, verkeersdrukte, ... en als de uitvoering effectief op deze manier verloopt komt er ook nog eens een pak extra ruimte bij die voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden. Maar ik denk dat het deel "zonder extra verkeershinder" toch met een korrel zout genomen dient te worden. Je kan niet 100% garanderen dat er helemaal geen extra file zal ontstaan tijdens deze werken. Als deze werken uitgevoerd worden zal er na de eerste fase zeker wel extra file ontstaan door verwarring bij de chauffeurs. Dit is nu al het geval bij simpele werkzaamheden waarbij het verkeer over de andere rijrichting moet rijden (bv. E313 tussen Herentals en Grobbendonk), laat staan bij grote werkzaamheden zoals deze werkzaamheden. Daarbij zullen waarschijnlijk ook kijkfiles komen, je hebt altijd nieuwsgierige mensen die goed willen zien wat er precies gedaan wordt. Laatst aangepast door dennis.o*usu : 26th April 2016 om 20:25. |