actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2016, 16:57
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Groen: ‘Racisme al jaren vast onderdeel binnen politie. Ontoelaatbaar’

‘In tegenstelling tot burgemeester De Wever (N-VA) zijn wij wél geschandaliseerd door het rapport van het Comité P over de Antwerpse politie’, zegt de Antwerpse Groen-fractieleider Wouter Van Besien. Hij vindt dat het antiracismebeleid bij de Antwerpse politie te zwak is.

Het Comité P deed onderzoek naar racisme binnen het Antwerpse korps. Slechts een kleine minderheid gedraagt zich racistisch, maar die minderheid wordt niet tot de orde geroepen door leidinggevenden of collega’s, aldus het Comité P.

‘Het rapport van het Comité P bevestigt wat wij al jaren zeggen’, zegt Van Besien. ‘Er heerst een cultuur van tolerantie ten aanzien van racistisch gedrag binnen het korps. Agenten hebben schrik om racistisch gedrag te melden, waardoor ze zwijgen. Ze vrezen represailles van hun collega’s en gaan ervan uit dat hun oversten er toch niets mee doen. Hierdoor zijn racisme en discriminatie een vast onderdeel geworden binnen het korps. Dat is al jaren zo en het is nog steeds niet gekeerd. Ontoelaatbaar.’

Volgens hem schieten de genomen maatregelen tekort. ‘Als je praat met de mensen binnen de Antwerpse politie die hier mee te maken hebben, hoor je dat de “hervormingen” en de nieuwe initiatieven nog niet het vertrouwen hebben gebracht dat nodig is. Het meldpunt is amper gekend en de cel diversiteit is verzwakt uit de reorganisatie gekomen.’

Van Besien pleit daarom voor een jaarlijkse monitoring van de Antwerpse politie. ‘Het is duidelijk dat racisme en discriminatie een permanent probleem zijn. Dat los je niet op met een eenmalige controle. Daarom vragen wij dat er ieder jaar een monitoring plaatsvindt: door een externe instantie, met mensen die aan de slag zijn op de werkvloer, vertrouwelijk en anoniem.’

Groen vraagt een audit van de hele werking van de Antwerpse politie, inclusief de dienst Intern Toezicht. ‘Als blijkt dat agenten schrik hebben om gevallen van discriminatie en racisme te melden, dan schort er iets.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160425_02256583
25-04-2016

Eigen mening:
Ik zou juist denken dat de politie er mee voor moet zorgen dat er zo weinig mogelijk racisme heerst onder de mensen. Dat ze zelf dan racistisch zijn op het werk verbaast me wel. Ik vind het jammer dat sommigen zich dit niet aantrekken. Zo komt het bij mij over. Je hebt gelijk als je denkt 'het gaat maar om een minderheid'. Het is niet omdat het maar een minderheid is dat ze daar niet op aangesproken mogen worden. Als iemand van mijn vrienden een racistische opmerking maakt, zal ik hen ook zeggen dat het niet gepast is. Waarom zouden ze dat bij de politie niet kunnen doen? Ik vind het belachelijk dat ze denken dat ze dan vrezen voor 'represailles'. Sinds wanneer mogen we niet meer zeggen wat we denken? Een jaarlijkse monitoring is goed, maar toch blijf ik erbij dat de mensen het zelf moeten melden en niet door een externe instantie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.