actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th April 2016, 16:05
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User

Archeologen ontdekken zuigeling van 1.500 jaar in Chartres

Bij opgravingen in Chartres hebben archeologen het skelet van een baby ontdekt die zowat 1.500 jaar geleden is overleden. Dat melden Franse media. Het gaat om een unieke vondst die belangrijke informatie over het Merovingische tijdperk kan opleveren.
Een skelet van een zuigeling van 4 tot 8 maanden oud, begraven in een kleine sarcofaag tussen die van verschillende volwassenen. Dat hebben archeologen afgelopen dinsdag ontdekt bij opgravingen in de kerk van Saint-Martin-au-Val in Chartres, een stad ten zuidwesten van Parijs.

Het kind stierf naar schatting 1.500 jaar geleden en werd begraven met juwelen en parels met koper bedekt. Waarschijnlijk behoorde het dan ook tot de elite van zijn tijd.

Het gaat om een vondst die dateert uit het Merovingische tijdperk, vernoemd naar een dynastie van Frankische koningen die van de 5e tot de 8e eeuw over wisselende gebieden regeerden die overeenkomen met wat vandaag Frankrijk, Duitsland en de Benelux is.

Een koolstofdatering moet meer uitsluitsel bieden over de precieze ouderdom van het skelet. Sowieso kan het archeologen veel informatie opleveren over de tijd waarin het kind leefde, een periode waarin het christendom wortel schoot in West-Europa en nog in grote mate met heidense rituelen was verstrengeld.

Bron: Deredactie.be

Eigen mening: Ik vind zeker dat archeologische onderzoeken een meerwaarde hebben. We kunnen hierdoor ons beeld over het verleden aanpassen of eventueel zelfs bijschaven. Wij moeten onze kennis halen vanuit de bronnen die het verleden voor ons heeft achtergelaten. In het artikel staat niet vermeld wat er precies zal gebeuren met het skelet. Toch vind ik door het weghalen van dit skelet er al een stukje geschiedenis verloren gaat. Niet alleen het skelet maar ook de plaats en waarom het skelet daar begraven is kunnen van belang zijn. Nogmaals ik vind archeologisch onderzoek zeker voor het vak geschiedenis een meerwaarde. Alleen denk ik door al deze vondsten weg te halen en in museums bijvoorbeeld te plaatsen er een deel van de geschiedenis van deze vondst verloren gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:03.