actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd March 2016, 09:22
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User

Rijschool verhoogt slaagkans rijbewijs niet

Ga je voor het behalen van een rijbewijs met een rijschool in zee? Of probeer je het toch maar op eigen houtje? Voor de slaagkans in het examencentrum maakt het niet veel uit. De grenzen tussen de twee vervagen.

Er zijn twee pistes richting een rijbewijs B in ons land. Kandidaat-bestuurders kunnen kiezen voor de vrije begeleiding: zij rijden maximaal 36 maanden rond met een zelfgekozen begeleider naast zich. Een tweede groep kiest voor de professionele opleiding: na 20 uur in de rijschool mag je maximaal achttien maanden zelfstandig rondrijden.

‘Maar wat je ook kiest, voor je slaagpercentage op het rijexamen maakt het niet veel uit.’ Dat concludeert het Steunpunt Verkeersveiligheid uit een grondige studie van de rijexamens. Het pleit daarom voor een rijopleiding die de beste elementen uit de twee systemen combineert.

Combinatie

Veel heeft ermee te maken dat het verschil tussen de vrije en de professionele opleiding aan het vervagen is. ‘Bijna zestig procent van de kandidaat-bestuurders die kiezen voor de vrije begeleiding combineert dat nog met een aantal praktijkuren bij een professional’, aldus professor Kris Brijs (UHasselt).

‘Het omgekeerde geldt ook: ruim de helft van de kandidaten die kiezen voor de professionele opleiding en na afloop daarvan alleen de baan op mogen, rijdt toch regelmatig met een vrije begeleider, zoals een ouder.’

Zelfstandig in stappen

De auteurs van de studie stellen een progressief toenemende zelfstandigheid voor bij het behalen van het rijbewijs. Met eerst een leerfase, waarbij de kandidaat-bestuurder zijn stuurcapaciteiten oefent op de openbare weg in het gezelschap van een professionele of vrijwillige begeleider.

Als dat succesvol verloopt, is het tijd om alleen de baan op te trekken, met bepaalde restricties.

Bron: De Standaard (Stijn Cools)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160321_02195929

Mening:
Toen ik aan het oefenen was op de baan met mijn ouders, kreeg ik vaak te horen: "Je kan best met een rijschool gaan, anders zijn je slaagkansen vele lager." Rij-instructeurs hebben niet de gemakkelijkste job, daar kan ik inkomen. Toch denk ik dat ze een beetje meer voorstander zijn van het volgen van een rijopleiding en dat kan ik begrijpen, want dan zijn ze zeker van een kwaliteitsvolle opleiding. Dus ik denk dat ze toch sneller jongeren er door laten waarvan ze weten dat ze een rijopleiding hebben gevolgd. Iemand die met ouders of vrienden heeft leren rijden kan fouten hebben aangeleerd en dat verhoogd nadien de gevaren op de baan.
Als ik mijn oordeel moet vellen over de 'gelijke' kansen bij het behalen van het rijbewijs, ligt dit voor mij dubbel. Langs de ene kant vind ik dit goed, want zo krijgen jongeren die een rijopleiding niet kunnen betalen of niet willen ook de kans, langs de andere kant zijn we zeker dat je een goede rijopleiding hebt gekregen van een rijschool.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 22nd March 2016 om 09:38.
Met citaat antwoorden
Oud 24th March 2016, 11:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Net zoals Lotte denk ik dat het wel nuttig is om enkele lessen bij de rijschool te volgen. De kans is inderdaad groot dat je foute handelingen aanleert omdat de ouders vaak anders hebben leren rijden en de technieken steeds veranderen. Slechts bij enkele lessen bij de rijschool kunnen de rijinstructeurs je op deze fouten wijzen, zodat deze fouten geen doorslag kunnen geven tot een negatieve evaluatie tijdens een rijexamen. Of het veel uitmaakt om enkele professionele lessen te volgen of het volledige programma betwijfel ik. Examinators zijn opgeleid om de rijvaardigheden te observeren en te beoordelen, niet om na te gaan wie rijlessen met de rijschool gekregen heeft. Nu kan ik het mij wel voorstellen dat velen sneller naar de rijschool zullen stappen omdat dit hen een geruststellend gevoel kan geven, het gevoel van goed voorbereid te zijn. Dit heb ik ook gedaan, puur voor de zekerheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.