![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Brussel blijft drukste stad van België’
‘Brussel blijft drukste stad van België’
De verkeerscongestie zorgt ervoor dat autogebruikers in Gent 17 procent aan hun reistijd moeten toevoegen om op hun bestemming te geraken en 15 procent in Brugge. Uit de recentste TomTom Traffic Index blijkt dat Brussel de drukste stad in België blijft. Brussel heeft een congestiecijfer van 35 procent, gevolgd door Antwerpen (26 procent), Luik (21 procent), Namen en Charleroi (18 procent), Gent (17 procent) en Brugge (15 procent). In vergelijking met 2014 zijn de files in Brussel en Charleroi met telkens 2 procent toegenomen, in Luik met 4 procent. Iets minder druk was het in Namen (-4 procent), Antwerpen en Brugge (-2 procent) en Gent (-1 procent). Dinsdagmorgen blijken de drukste ochtendspitsen, enkel in Antwerpen is het op maandagmorgen even druk. De avondspits varieert, maar in vijf van de zeven steden is donderdag best te mijden. Gent is nieuw in de Traffic Index. Autobestuurders moeten gemiddeld 17 procent extra tijd toevoegen voor een ritje naar de stad. Nieuwkomer Brugge in de lijst heeft een congestiecijfer van 14 procent . Over de taalgrens, in Namen en Charleroi, zijn autobestuurders 18 procent langer onderweg door files. Wereldwijd 13 procent meer files gemeten Wereldwijd is de verkeerscongestie met 13 procent gestegen. Mexico City is wereldwijd de drukste stad, gevolgd door Bangkok en Istanbul. De verkeerscongestie steeg in Noord-Amerika met zeventien procent, in Europa met slechts twee procent. In Europa zijn tien steden drukker dan Brussel, dat overigens net na Parijs op het lijstje staat. Voor de berekening van haar ‘Traffic Index’ maakt gps-fabrikant TomTom gebruik van data uit 295 steden in 38 landen en alle continenten. Wereldwijd zijn er 12 ‘profile cities’ (waaronder Gent) die zelf de resultaten konden inkijken en feedback formuleren op basis van hun lokale verkeersexpertise. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160322_02196153 Eigen mening: Brussel is en blijft een hoofdstad, daar kunnen we niet omheen. Buiten dat het een toeristische trekpleister is, is het ook een kern voor heel wat zaken. Zo kan je denken aan de economische sector, maar ook aan de politieke sector. Vele grote bedrijven vestigen zich in Brussel. De redenen daarvoor zullen divers zijn. Brussel is een bruisend oord voor vervoer, openbaar vervoer, luchthavens, taxi’s maar ook winkels en bedrijven. Dat deze twee elkaar opzoeken, heeft tot logisch gevolg dat veel mensen daar naartoe moeten. Niet iedereen heeft de mogelijkheid te wonen waar hij werkt waardoor meer mensen met de auto naar Brussel moeten waardoor het er drukker wordt. Uiteraard zijn Antwerpen en Gent ook erg druk. Daar geldt, in mijn ogen, dezelfde regel. Je zit met een grote stad waarin veel werkgelegenheid aanwezig is. Dat trekt mensen aan. Waar mensen vroeger werkten waar ze woonden of uit de stad trokken, zien we nu het omgekeerde. Dat daarbij dan een verhoogd aantal files ontstaat, verbaast me niet. Een mogelijke oplossing zou zijn om een aantal grote bedrijven uit de steden te halen en ergens te plaatsen waar minder mensen heen rijden zodat we het aantal mensen naar dezelfde plaatsen kunnen verminderen. Het is ook een gekend fenomeen: ’s morgens rijd je in de file heen, maar staat er niemand aan de andere kant van de baan aan te schuiven. ’s Avonds heb je dan het omgekeerde voor. Dat daarbij Brussel de koptrekker blijft in onze stad, lijkt me logisch. Wel vind ik het goed dat ze hier metingen naar doen. Toch heb ik mijn bedenkingen daarbij want: “Wat heb je aan die metingen als er geen oplossing voor komt?”. Je gaat mensen enkel laten gewennen aan deze situatie en hen laten uitrekenen hoeveel langer ze dan op voorhand moeten vertrekken. Dat is niet de juiste weg, volgens mij. Ook de vergelijking met anderen vind ik een raar gegeven. Elk land heeft zijn eigen gewoonten en regels, dus waarom zouden we vergelijken? Elke stad heeft andere belangstellende aspecten waarvoor mensen daar heen gaan. Elk land heeft een beetje een ander systeem als het op mobiliteit aankomt. Dat kan je niet helemaal vergelijken, in mijn ogen. Wel kan je inderdaad concluderen dat er overal een stijging is. |