actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th March 2016, 12:54
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User

Motorrijders hebben meeste dodelijke ongevallen

De ongevallen met motoren zijn veel dodelijker dan die met auto’s of fietsen. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Maar tegenover tien jaar geleden is de veiligheid van motorrijders wel toegenomen.

Als er ongevallen plaatsvinden met motoren, zijn de gevolgen vaak catastrofaal, blijkt uit de cijfers van het BIVV. Op 1.000 letselongevallen met motoren vallen er 26 dodelijke slachtoffers te betreuren. Ter vergelijking: bij automobilisten zijn dat er 11, bij fietsers 8.

Opvallend is ook dat in meer dan een vierde van de gevallen er geen andere weggebruikers betrokken zijn bij een crash met de motor. Binnen deze categorie vormen de motards die de controle verliezen een grote groep, vaak op een moeilijk stuk weg met een scherpe bocht. Overdreven snelheid, rijden onder invloed en een gebrek aan ervaring zijn de belangrijkste boosdoeners.

Toch is er ook nog goed nieuws: het aantal ingeschreven motorrijders is de afgelopen tien jaar met meer dan dertig procent toegenomen. In diezelfde periode daalde het aantal ongevallen met een kwart. De veiligheid is er dus op vooruitgegaan.

Bron:
De Standaard, 17/03/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160316_02187311

Eigen mening:
Het lijkt me wel logisch dat ongevallen met motoren veel dodelijker zijn dan die met auto's. Als je een ongeval hebt met een motor vlieg je meestal gewoon van de motor en heb je niet echt de bescherming die een auto biedt. Wat mij nog vaak opvalt is dat veel mensen die met de motor rijden amper beschermende kledij dragen. Er is al een wetgeving die motorrijders verplicht om kledij te dragen die de armen en benen bedekt, maar er is nog altijd geen wetgeving die beschermende (motor)kledij verplicht. Mensen nemen vaak hun motor als het warmer weer is en dan hebben ze meestal ook lichtere kledij aan. Als deze mensen dan een ongeval hebben is de kans op ernstige letsels natuurlijk veel groter dus het lijkt mij geen slecht idee om beschermende kledij te verplichten bij motorrijders aangezien deze beschermende kledij echt wel het verschil kan maken tussen leven en dood. Dit item is geregeld in het nieuws aanwezig en de kritiek dat deze beschermende kledij te warm zou zijn begrijp ik niet helemaal aangezien er ook beschermende kledij is die speciaal is ontworpen om te dragen bij warmere temperaturen. Als je een ongeval hebt waarbij je met de motor gewoon op de grond valt houd je hier meestal geen letsels aan over als je beschermende kledij draagt. Het enige nadeel aan beschermende (motor)kledij is het nogal hoge prijskaartje.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 17th March 2016 om 13:06.
Met citaat antwoorden
Oud 24th March 2016, 10:58
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Dodelijke ongevallen bij motorrijders

Net zoals Senne verbaast het mij niets dat motorrijders meer dodelijke ongevallen hebben dan automobilisten. Bij een ongeval zijn ze onvoldoende beschermd. Wat Senne aanhaalde is ook waar, beschermende motorkledij is enorm duur en veel motorrijders vinden het de moeite niet om zo'n dure kleding aan te schaffen. Ze verwachten dat als ze zelf veilig rijden er niets kan gebeuren, maar dat is natuurlijk niet zo. Een onoplettend moment van een andere bestuurder kan eveneens een ongeluk veroorzaken. Zou het misschien mogelijk zijn om beschermende motorkledij goedkoper te maken? Dat zou al veel schelen. Ik vind het wel goed dat motorrijders een lange broek moeten dragen en lange mouwen. Op deze manier zijn de toch in beperkte mate beschermd bij het onderuitgaan tijdens een rit.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:33.