|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Bombardier haalt megabestelling NMBS binnen
Bombardier haalt megabestelling NMBS binnen
NMBS heeft voor 1,3 miljard euro aan bestellingen geplaatst bij de Canadese trein- en vliegtuigbouwer Bombardier, die een fabriek heeft in Brugge. In de overeenkomst tussen NMBS en het consortium Bombardier-Alstom staat te lezen dat de spoorwegmaatschappij versterkte betrouwbaarheids- en leveringsclausules invoert voor de bestelling van 445 dubbeldekrijtuigen. Naast de extra clausules zal de spoorwegoperator gedurende een half jaar de kans krijgen om een eerste reeks rijtuigen te testen en indien nodig feedback door te geven aan Bombardier-Alstom. De 445 rijtuigen worden in een eerste fase besteld, voor 1,3 miljard euro. Uiteindelijk gaat het maximaal om 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. Wat zit er in zo’n dubbeldekker? De NMBS geeft alvast een voorsmaakje van hoe de nieuwe rijtuigen uitgerust zullen zijn. In elk rijtuig zullen volgende zaken aanwezig zijn: multifunctionele ruimte comfortabele zitplaatsen informatieschermen hogere plafonds meer beenruimte bij tegenover elkaar staande zetels ruimte voor grote bagage meer stopcontacten Levensbelang Voor de Bombardier-vestiging in Brugge is de bestelling van levensbelang. ‘Zo’n groot order vormt een stabiele basis want zet 200 van de 350 arbeiders aan het werk’, zei Luc Logghe (ACV Metaal) donderdag al aan De Standaard. ‘Het is een sokkel voor verdere bestellingen die werkzekerheid kunnen creëren.’ Hij denkt onder meer aan bestellingen van De Lijn, STIB en de Nederlandse Spoorwegen. 'Het is een grote opluchting, vooral omdat het een binnenlandse bestelling is. Hiermee kunnen we in Canada aantonen dat we in een goede flow zitten', klinkt het. 'We kijken ook naar de directie. Zij hadden inspanningen beloofd als dit order aan ons zou worden toegekend. Het is nu zover, dus de top moet nu het orderboek verder aanvullen.' Bombardier, met zetel in Berlijn, stelt wereldwijd 39.700 mensen tewerk en was vorig jaar goed 9,6 miljard euro omzet, een stijging met 10 procent tegenover het jaar voordien. Alstom staat in voor de bouw van 90 gemotoriseerde koprijtuigen. Dat levert 130 bijkomende banen op in Charleroi, en een honderdtal in Valenciennes, net over de Franse grens. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151218_02027618 Eigen mening: Dit artikel is goed nieuws voor België. Eindelijk blijft het bouwen van nieuwe voertuigen in ons eigen land waardoor de werkzekerheid van deze arbeiders in de toekomst zal toenemen. Door deze bestelling zet de NMBS (die de laatste tijd door de aangekondigde stakingen in Januari vooral slecht in ons nieuws kwam) opnieuw in een positief daglicht. Door deze bestelling kunnen weer 100'den mensen aan het werk wat onze grote werkloosheidsgraad weer wat doet dalen. NMBS maakt hier echt een statement door de productie van die nieuwe treinen in eigen land te houden. Laatst aangepast door T*ïssa.Vermeiren : 18th December 2015 om 17:00. |
#2
|
|||
|
|||
Ik kan de mening van T*ïssa alleen maar bijtreden! Het is ongelooflijk belangrijk dat we veel meer werk, veel meer productieorders in eigen land houden. Ik ben een enorm grote voorstander van producten 'made in Flanders'/'made in Belgium'.
Ik denk dat niemand hier in België het Fyra fiasco vergeten is. Toen vroegen de mensen zich al af waarom deze treinen niet via een order in onze eigen streken kon ontwikkeld worden... We mogen in eigen land best trots zijn op wat we kunnen, op wat we vervaardigen, op wat wij op de markt brengen! Wel mogen we niet te hard victorie kraaien. Ik lees ook dat er maar een deel in België wordt gemaakt. Een ander deel van de productie zou in Valenciennes plaatsvinden; een gemiste kans. Ook stel ik me vragen bij deze specifieke order door wat ik eerder reeds heb gelezen. De NMBS heeft miljarden verliezen geleden de laatste jaren, een boekhouding steeds in het rood, ongelooflijk veel stakingen, vele treinen die niet op tijd uitrijden, enz... . Ik stel me vragen dat men ondanks die miserie zo'n groot order kan uitschrijven. Wederom een belastingverhoging in de vorm van een ticketverhoging, om de NMBS wat ademruimte te geven. Ik vrees dat, zoals steeds, de reiziger de dupe zal zijn ... ondanks al het positivisme rond dit nieuws. |