|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vrouw wordt neergestoken op klaarlichte dag: mensen denken dat het een ...
Op de kunstbeurs van Miami heeft zich een bijzonder vreemd tafereel voltrokken. Terwijl een vrouw neergestoken werd, reageerde bijna niemand. Reden: iedereen dacht dat het deel uitmaakte van de show.
Het incident vond plaats tijdens de Art Basel-show in Miami. Bij een kunstinstallatie van Naomi Fisher stak de dader Siyuan Zhao een vrouw uit het publiek in de arm en de nek met een hobbymes. Het slachtoffer bloedde hevig, maar was nooit in levensgevaar. Zhao werd ter plekke gearresteerd. Na een eerste verklaring bleek ze het slachtoffer willekeurig uit het publiek te hebben gekozen. Nadat ze de vrouw een tijdje had achtervolgd op de beurs, probeerde ze haar slag te slaan door de vrouw neer te steken. Bij haar arrestatie riep ze nog twee andere vrouwen te willen zien doodbloeden. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151206_02007312 mening: Het is natuurlijk jammer dat er zoiets gebeurt, maar ik vind het niet heel bizar dat de mensen in dat museum denken dat het kunst is. Zelf ben ik ook geen kunstzinnig persoon, en geef ik toe dat ik er geen snars van begrijp. Kunst is kunst als mensen denken dat het kunst is. Het is ook een soort van statussymbool. Natuurlijk heeft sommige kunst een esthetische of historische waarde. Het werk van Michelangelo in de Sixtijnse kapel heeft een historische waarde, maar waarom iemand miljoenen zou willen betalen voor een werk van Pollock is mij onbekend. Ik vind ook dat bepaalde kunstenaars zich in een kringloop weten te plaatsen. Banksy, de mysterieuze kunstenaar is bekend, en omdat hij bekend is, is zijn werk veel waard. Enkele van zijn werken zijn ooit op een markt verkocht voor een appel en een ei. De meerderheid van de passerende mensen was niet geďnteresseerd, en de gelukkigen die dan toch een werk kochten voor zeer weinig geld, waren zich er niet eens van bewust dat het om een Banksy ging. Dat zegt al veel over het belang van de 'merknaam' van de artiest in plaats van het belang van de 'esthetische' functie van kunst. |