actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th November 2015, 19:42
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User

Frankrijk veegt idee van 'Europese CIA' van tafel

Bij zijn aankomst op de vergadering van de Europese ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie zei EU-commissaris Dimitris Avramopoulos dat hij de basis wil leggen voor een Europese inlichtingendienst. Maar dat idee werd op de vergadering meteen van tafel geveegd. "Frankrijk denkt niet aan de concepten van morgen, maar wil nú handelen", reageerde de Franse binnenlandminister Bernard Cazeneuve.

Meteen nadat Avramopoulos het voorstel had gelanceerd, toonde de Duitse minister Thomas de Maizière zich al zeer kritisch. "We moeten onze inspanningen nu niet concentreren op de creatie van een nieuw Europees inlichtingenagentschap. Ik kan mij niet voorstellen dat we klaar zijn om op dat vlak onze soevereiniteit op de te geven."

Tijdgebrek
Op de persconferentie na het einde van de ministerraad deed Cazeneuve de deur helemaal dicht. "Het probleem is niet de kwaliteit van de inlichtingen, maar de aanlevering van gegevens naar de databanken", zei hij. "Een Europese inlichtingendienst oprichten kost tijd, de strijd tegen het terrorisme moet nu worden gevoerd. Frankrijk denkt niet aan de concepten van morgen, maar wil nú handelen."

Avramopoulos reageerde dat hij slechts een "idee voor een ideaal systeem" had gelanceerd. "Wat ik zei, beantwoordt niet aan een actuele nood van de EU, het wordt nu dus niet op tafel gelegd."

Verschillende Europese politici, onder wie Guy Verhofstadt, vragen al langer om een "Europese CIA".

DM
http://www.demorgen.be/binnenland/f...tafel-b016f699/

Mening: Er wordt aangehaald dat het tijd kost en daar ben ik het mee eens. Het kost in mijn ogen niet alleen tijd maar ook geld. Europa moet al niet met het geld gaan gooien, maar door deze 'investering' te doen om welk resultaat te verkrijgen? Daar heb ik toch mijn twijfels bij. Het idee op zich is dan weer wel goed. Dergelijke beslissingen moet genomen worden wanneer het zich voordoet en op dit moment is dat niet de grootste prioriteit waarover men het moet hebben. Als later dit voorstel nog eens wordt aangehaald kan het een andere kijk hebben geleverd op bepaalde zaken en wordt er wel een akkoord bereikt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:03.