|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Hoe stress ook positief kan uitdraaien
We hoeven het je niet meer te vertellen: stress is niet gezond. Het jaagt je bloeddruk en cholesterol de hoogte in, draagt bij tot overgewicht en is slecht voor hart- en bloedvaten. In sommige gevallen kan het echter ook een positief effect hebben.
Grote stressmomenten kunnen ons kracht geven in de toekomst Wetenschappers aan de North Carolina State University konden vaststellen dat stress in bepaalde omstandigheden een positieve bijwerking kan hebben. In een nieuwe studie, gepubliceerd in het Journal of Gerontology: Psychological Sciences, merkten ze dat bepaalde stress mensen jonger kan doen voelen. Volgens dr. Jennifer Bellingtier moet er wel een onderscheid gemaakt worden tussen chronische of langdurige stress, of één grote stresserende gebeurtenis. Ze vroeg voor haar onderzoek aan mensen die het laatste jaar iets traumatisch of een grote verandering meemaakten, zoals een sterfgeval of een pensioen, hoe oud ze zich voelden. Die antwoorden vergeleek ze met mensen die het laatste jaar geen noemenswaardige stresserende gebeurtenissen kenden. Wat bleek? Wie een zware tegenslag of verandering te verwerken kreeg, voelde zich een stuk jonger dan de andere groep. Volgens Bellingtier wisten ze immers een stuk beter om te gaan met de dagelijkse, kleinere stressmomenten. "Hoe traumatisch de gebeurtenis ook was, in de toekomst kan het ons helpen en ons kracht geven tijdens andere moeilijke periodes", aldus Bellingtier. "Grote stresspieken kunnen dus een voordeel zijn als je dagelijks veel kleine stressmomenten hebt. Het is zo gemakkelijk om op te gaan in de kleinste dingen; het helpt dan als je weet dat je veel erger hebt meegemaakt en overleefd." Bron: Het Laatste Nieuws 19/11/2015 http://www.hln.be/hln/nl/14/Nina/ar...itdraaien.dhtml Eigen mening: Ik vind dat stress meestal negatieve gevolgen heeft, bijvoorbeeld je bloeddruk gaat omhoog. Maar stress zou in bepaalde gevallen toch positief kunnen zijn. Sommige mensen voelen zich jonger door stress daar heb ik mijn twijfels over maar volgens mij kan het wel. Voor mensen die bijvoorbeeld een sterftegeval hebben meegemaakt voelen zich door stress jonger dat is positief voor die mensen. Daardoor gaan ze weer een betere kijk hebben op het leven. |
|
|||
|
|||
Stress kan positief zijn
Net zoals zico blijf ik stress eerder met het negatieve associëren. Nu heb je wel verschillende soorten van stress. Denk maar aan stress bij examens, praktische proeven, sollicitaties, deadlines die je moet halen, werkdruk, groepsdruk, spannende momenten ... . Elke oorzaak van stress geeft een ander gevoel. Examenstress geeft een negatiever gevoel dan stress voor een afspraakje met je vriendje/vriendinnetje. Tests wijzen uit dat stress ook positieve gevolgen kan hebben. Ik kan mij wel voorstellen dat dit bij sommige mensen effectief zo is, maar ik ben toch van mening dat het bij de meesten vooral negatieve gevolgen heeft.
|