|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
85% schoolomgevingen langs gewestwegen uitgerust met dynamische verkeersborden
341 van de 400 schoolomgevingen die in Vlaanderen langs een gewestweg liggen werden de afgelopen jaren uitgerust met dynamische verkeersborden die enkel op de uren dat leerlingen aankomen of vertrekken aangeven dat het hier een zone 30 betreft. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Lorin Parys (N-VA).
Voor de installatie van deze dynamische snelheidsborden in schoolomgevingen werd in de periode 2010-2014 3,07 miljoen euro vrijgemaakt. Voor 2016 zijn geen nieuwe budgetten voorzien. Weyts wijst er in dit verband op dat het overgrote deel van de 59 overblijvende schoolomgevingen, die niet met dynamische signalisatie uitgerust zijn, deel uitmaken van grote vaste zones 30. “Om die reden is er geen ombouw van een een variabele zone 30 schoolomgeving noodzakelijk”, aldus Weyts. Het effect van deze borden op de verkeersveiligheid werd overigens nog niet bestudeerd. Bron: Het Nieuwsblad 10/11/2015 http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151110_01964013 Eigen mening: Ik vind dit heel goed nieuws. De veiligheid van kinderen is heel belangrijk. Er gebeuren genoeg ongevallen in de buurt van een school. Ik vind het heel goed dat de borden aangeven wanneer het zone 30 is of niet. Het gebeurd heel vaak dat je een zone 30 gebied ziet maar dat er totaal geen kinderen aanwezig zijn. Dit is voor de chauffeurs heel lastig om dan telkens te verminderen van snelheid. Juist daarom vind ik het systeem van dynamische borden heel goed. Ook vind ik het leuk om te lezen dat er zoveel geld is vrijgemaakt om die dynamische borden aan te schaffen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het ook een zeer goed gegeven. De dynamische snelheidsborden hebben volgens mij meer impact op het rijgedrag van de bestuurder dan gewone standaardborden. Met die reden vind ik het dus zeker een meerwaarde om ook de 59 overige schoolomgevingen te voorzien van deze dynamische snelheidsborden die oplichten wanneer de leerlingen aankomen of vertrekken. Wat mij wel frustreert is het feit dat er 3,07 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor dit initiatief, maar dat er nog geen onderzoek is gevoerd of de borden wel effectief een meerwaarde bieden aan een schoolomgeving. Vaak 'racen' mensen nog door deze zones, terwijl de kinderen gewoon langs de baan wandelen.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik vind deze dynamische verkeersborden persoonlijk een uitstekend initiatief. Er gebeuren vandaag de dag nog steeds te veel ongelukken waar kinderen bij betrokken zijn. Deze borden zijn naar mijn mening een grote hulp in het bestrijden van deze problematiek. Ik vind het vooral positief dat deze verkeersborden enkel branden wanneer het school is. Ik merk dat veel bestuurders het moeilijk hebben met de zone dertig. Er wordt hier erg vaak te snel gereden. Wanneer men echter ziet dat de school bijvoorbeeld net uit is wordt hier wel rekening mee gehouden. Op andere momenten zoals bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie kan met dan gewoon de snelheid van vijftig kilometer per uur aanhouden. Bovendien vind ik dat bestuurders zowel binnen de zone dertig als daarbuiten moeten opletten voor kinderen. Kinderen die met de fiets naar school rijden passeren vaak erg drukke wegen, en dat dan ook nog net tijdens het spitsuur, want ook de volwassenen moeten naar hun werk. Oplettendheid is hierbij van essentieel belang, zowel van de kinderen als van de bestuurders. Verkeerslessen aan jonge kinderen op school vind ik hierbij noodzakelijk.
|