|
||||
|
||||
Kyoto? Doemdenken helpt niet
Verdrag van Kyoto / Doemdenken helpt niet
Vandaag treedt het klimaatverdrag van Kyoto in werking. 126 landen hebben afspraken gemaakt om de uitstoot van broeikasgassen te beperken en zo de opwarming van het klimaat tegen te gaan. De VS, Canada en India doen niet mee. In 2012 loopt het verdrag van Kyoto af. Als het doel gehaald is, is de uitstoot van koolstof in 2012 vijf procent lager dan in 1990. Een veel te kleine stap, vindt de milieubeweging, die met doemscenario's schermt. Milieufilosoof Keulartz denkt dat afspraken maken over een kleine stap beter werkt dan schreeuwen dat de aarde vergaat. De ark van Noach is een huiveringwekkend beeld. Welke dieren blijven achter? Welke mensen mogen mee? Greenpeace gebruikte het beeld op de tiende VN-klimaatconferentie die een paar maanden geleden in Buenos Aires plaatsvond: de milieubeweging onthulde midden in de stad een ark van 30 meter lang en 7 meter hoog. Dit schip zou in de toekomst milieuvluchtelingen een veilig heenkomen kunnen bieden. ,,Verkeerd'', meent filosoof Jozef Keulartz. ,,Met zo'n apocalyptisch beeld sla je mensen murw. De milieubeweging moet haar filosofie aanpassen en pragmatisch worden.'' Jozef Keulartz komt tot deze conclusie in zijn oratie die hij vrijdag aan de Radboud Universiteit Nijmegen hoopt uit te spreken bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Levensbeschouwing. ,,De milieubeweging is altijd sterk geneigd geweest de wereld holistisch te beschouwen'', zegt Keulartz in zijn studeerkamer in Amsterdam, waar portretten van de filosofen Heidegger en Foucault verscholen staan tussen de boeken. ,,Zij hangt sterk aan toekomstvisioenen, aan groene utopieën, waarin telkens weer de gedachte opduikt dat alles met alles samenhangt, dat we de harmonie tussen mens en natuur moeten herstellen, dat de techniek meer ambachtelijk moet worden, dat stad en land een harmonisch verbond moeten aangaan, en de wetenschap drastisch verandert. Zo'n metafysica zou dan de eenheidsstichtende kracht hebben die nodig is om te voorkomen dat de milieucrisis eindigt in de ark van Noach.'' De hang van milieubewegingen naar een overkoepelende filosofie is niet nieuw. Sinds de Grieken systematisch begonnen na te denken, is gepoogd het wezen der dingen samen te brengen onder één noemer. Thales van Milete, de eerste filosoof, beschouwde het water als levensbron waaruit alles voortsproot. Latere filosofen verwierpen dit idee. Niet het water maar de lucht was de bron der dingen. Nee, het vuur. Men zocht en vond telkens een wezensgrond, die de veelheid van de verschijnselen om ons heen onder één noemer wist te brengen. In de zestiende eeuw, zo betoogt Keulartz in zijn oratie, duikt voor het eerst de twijfel op. Niet bij filosofen maar bij de schilder Albrecht Dürer, die in 1514 zijn beroemde kopergravure Melencolia I maakt. Een boordevol werk met vleermuizen, kubussen, kwadraten, ballen, honden, bellen, zandlopers, ladders, zagen, spijkers, nijptangen. In deze ets zijn de dingen uit hun bezielde verband geslagen, wat de voornaamste figuur op de ets melancholisch maakt. De verscheidenheid is geen zin te geven. Dit besef is ook langzamerhand tot de filosofie doorgedrongen. Via Kant en Wittgenstein heeft het een voorlopig hoogtepunt bereikt in het postmodernisme van Jean-François Lyotard. Hij verklaarde alle grote verhalen dood. Maar de milieubewegingen hebben aan Lyotard geen boodschap, zij blijven zoeken naar eenheidsstichtende verhalen. Zijn die verhalen utopisch dan dragen ze een sterk holistisch karakter. Zijn ze minder rooskleurig dan slaan ze door en worden apocalyptisch. ,,Vandaar ook'', zegt Keulartz, ,,dat Greenpeace zich wel kon vinden in de rampenfilm 'The Day After Tomorrow' van Roland Emmerich.'' Deze film, waarin Amerika er ouderwets van langs krijgt, gaat over de gevolgen van de opwarming van de aarde. De poolkappen smelten, golfstromen veranderen van richting, warmtetransporten komen tot stilstand, een nieuwe ijstijd breekt aan. En wel onmiddellijk nadat New York is overspoeld door een dertig meter hoge vloedgolf. Keulartz: ,,Greenpeace vond dat de natuurwetten een beetje waren opgerekt maar dat de film verder een 'ijzingwekkend realistisch beeld' schetste van de gevolgen van de Amerikaanse klimaatpolitiek. Ze weten dat zo'n film een idioot beeld schetst en toch gaan ze erin mee, toch grijpen ze zo'n film aan om weer een doemscenario te presenteren. En daar heeft het publiek er al veel van om de oren gekregen. Over de grondstoffen die in 2000 uitgeput zouden zijn, over de zure regen, over de kwaliteit van het sperma dat zo hard achteruit holt dat zelfs de mens zich binnenkort niet meer voortplant. Al die doemscenario's zijn niet uitgekomen. Maar het gevolg is wel dat het publiek is murw geslagen en het milieubewustzijn verschrompeld is.'' Om opnieuw geloofwaardig te worden, moeten de milieubewegingen zich volgens Keulartz bevrijden van hun hang naar een overkoepelende filosofie. ,,Ze moeten van het metafysisch beeld af dat de mensheid als geheel ergens naartoe op weg is. De holistische beelden dienen vervangen te worden door pluriforme beelden.'' Wanneer geaccepteerd wordt dat er nu eenmaal sprake is van een grote veelheid en verscheidenheid van ethische visies en morele vocabulaires, dan ontstaat er een nieuwe taak voor de milieubeweging: het bevorderen van overleg en samenwerking tussen groepen en gemeenschappen met overtuigingen en opvattingen die niet altijd stroken en soms botsen. Op dit punt biedt het Kyoto Protocol goede aanknopingspunten, in de vorm van de zogenaamde 'flexibele mechanismen' die niet voor niets ook wel 'coöperatieve instrumenten' genoemd worden. Dit zijn marktmechanismen - dat alleen al is opmerkelijk, omdat milieuverdragen tot nu toe de vrije markt eerder belemmerden dan stimuleerden. Maar deze mechanismen stellen industrielanden in staat een deel van hun reductieverplichtingen via maatregelen in het buitenland na te komen. ,,Als Nederland er niet in slaagt om de CO2-uitstoot hier te verminderen, kunnen wij onze verplichtingen afkopen door in een buitenland duurzame projecten te ontwikkelen, die de uitstoot dáár te verminderen. Het biedt landen die meer emissies reduceren dan waartoe ze verplicht zijn ook de mogelijkheid dit overschot te verkopen aan landen met een tekort. Deze emissiehandel leidt ertoe dat de uitstoot van broeikasgassen daar wordt teruggedrongen waar dat het goedkoopst is.'' Een van de meest veelbelovende flexibele mechanismen is het Clean Development Mechanism (CDM). Dit is het enige mechanisme onder het Kyoto Protocol waarin de ontwikkelingslanden betrokken zijn. CDM-projecten dienen een tweeledig doel: ze moeten niet alleen donorlanden in staat stellen om de 'carbon credits' te verwerven waarmee zij zo goedkoop mogelijk aan hun reductieverplichting kunnen voldoen, maar ze dienen ook tegemoet te komen aan de behoeften op het gebied van duurzame ontwikkeling van het gastland. Nederland gaat dit ook daadwerkelijk doen door methaangas op te vangen uit twee vuilstortplaatsen in de buurt van de Braziliaanse stad Nova Iguacú. ,,Een prachtig project. Het gas zal niet alleen worden opgevangen, het zal ook nog worden omgezet in energie voor het elektriciteitsnet. Van dit project profiteren de bewoners uit de omgeving van de vuilstortplaatsen, drie bedrijven, en de Nederlandse overheid, die zo een deel van haar emissieverplichtingen kan inlossen. Je zou zo'n project ook een voorbeeld kunnen noemen van filosofisch polderen. En dat is zinniger dan utopisch doormodderen.'' Op vrijdag 18 februari om 15.45 uur houdt Jozef Keulartz zijn oratie als bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Levensbeschouwing in de aula van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Trouw, Peter Henk Steenhuis, 16-02-2005
|
||||
|
||||
In de les RZL had u het over een hoop kleine dingen die u bewust doet om de opwarming van de aarde tegen te gaan of te vertragen. Wat zijn die kleine dingen, ben wel geïnteresseerd. En ik dacht ook dat de kraan toedraaien tijdens het tanden poetsen alleen maar hielp tegen de verspilling van water..
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Barst zal ook nog wel reageren maar aangezien ik hier zelf ook hard mee bezig ben ga ik mijn bijdrage ook al leveren. Het zit idd in kleine dingen zoals bijv. systematisch het licht uitdoen als je niet meer in die bepaalde kamer moet zijn, als de verwarming opstaat niet alle deuren open laten staan, de ijskast zo weinig mogelijk opendoen en als je het dan toch doet (wat uiteindelijk onvermijdelijk is) zo kort mogelijk, geen bussen haarlak in je haar spuiten om het toch maar in vorm te krijgen, gerecycleerd papier gebruiken, de WC niet doortrekken als je enkel hebt moeten "pissen". Dit laatste klinkt mss wat "vies" maar als je telkens 10L water gaat verspillen omdat anders je WC wat gaat ruiken ben je verkeerd bezig. Ik vind het daarom ook stom dat zelfs op de urinoirs in scholen staat "Doortrekken"... Ik kan zo nog wel even blijven doorgaan maar mss nog even iets voor de bezitters van een auto rijd steeds in een zo hoog mogelijke versnelling zo verbruik je minder benzzine (nog goed voor je portemonnee ook), 110km/u rijden ipv 120 geeft al een benzineverbruikvermindering van 20% ! ! ! Het motto "als je moet remmen ging je te snel" is mss wat extreem maar zeker het toepassen waard ==> als je de lichten nadert als ze op rood staan kan je al vele meters op voorhand je gaspedaal loslaten en als je je wagen dan in versnelling laat staan verbruik je op dat moment NIETS , je moet dit maar eens proberen... Denk er zelf ook maar eens over na , je zult ongetwijfeld nog vele "trucjes" vinden.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
Ons mama heeft op haar WC zo'n drukknop waar je twee keer op moet drukken als je alleen hebt geplast, dan zou je minder water verbruiken. En ik denk dat veel mensen dat thuis wel doen, niet altijd doortrekken als je alleen een plasje moet doen.. Of niet?
En wim hoe komt het dat je daar zo mee bezig bent? Hoe ben je daar bij gekomen wil ik eigenlijk zeggen.. |
|
||||
|
||||
Citaat:
niet goed voor de motor |
|
||||
|
||||
Citaat:
goh gewoon, ben altijd al wel met het milieu en de problematiek er rond bezig geweest. Dat houdt mij , de natuurmens/liefhebber die ik ben, gewoon bezig en ik besef ook volledig dat als je iets wil veranderen je best eerst bij jezelf kan beginnen. En ik lees daar ook wel eens wat over en dan besef je dat het eigenlijk wel erg gesteld is. Als er niets verandert is binnen 10jaar het broeikaseffect onomkeerbaar en de gevolgen die dat met zich mee zou brengen zijn eigenlijk wel vree groot. Reden genoeg dus om je daar mee bezig te houden zou ik zo zeggen. Trouwens ook één van de redenen waarom ik biologie (en leraar) gekozen heb, omdat dat de enige manier is om de lln daar echt bewust van te maken. Je kan je geen betere positie wensen. en wouter: is idd niet zo goed voor de motor maar ja in het leven moet je prioriteiten stellen hé als je nog tips wilt, ik heb er nog wel enkele hoor, had alleen daarstraks niet zo veel tijd.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
Ja zeg maar hoor als je tijd hebt! Ben wel geïnteresseerd. Heb juist op het nieuws dat gezin gezien die maar 8 euro per maand betalen voor electriciteit.. Er zit wel een investering van zonnepanelen en aardgas achter maar is wel interessant als je kosten en de natuur kan helpen door kleine dingen!
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Zit idd veelal in de 'kleine' dingen, van oog hebben voor het uitschakelen van 'stand-bytoestanden' (ook opletten bij aankoop) tot het zoveel mogelijk vermijden van vliegtuigtoestanden bij vakantie (enorm belastend voor milieu, daar mag je al een pak kilometers per jaar met de auto voor afleggen, wordt echter zelden of nooit vermeld in analyses - 'goede' lobbying van de toerismesector??)... Gaat niet alleen om kleine dingen, maar soms ook wel over zaken die 'in je vel snijden', bv. op het moment dat je zogezegd 'al je centen nodig hebt' bij de aankoop en renovatie van een woning: leidingen leggen voor zonneboiler en voor zonnepanelen op het dak zijn bv. van die zaken die een meerkost uitmaken, maar die in de toekomst ongetwijfeld zullen en kunnen renderen (maar die op het moment zelf wel niet zo evident zijn!). Andere zaken zijn het oog hebben voor een waterput (zo moet je voor je auto of voor je bloemetjes alvast geen kraantjeswater meer verspillen, maar ik denk er inmiddels ook aan om het ganse gelijkvloers te voorzien met dit water) en een verwarmingsinstallatie op aardgas die niet hoger stookt dan 50 graden (echter, ook in dit laatste geval extra investeringen, bv. in grotere verwarmingselementen). Vaak is het ook een kwestie van 'een beetje nadenken', bv. bij de keuze voor renovatie in plaats van het bouwen van een nieuwe woonst (waarbij het eerste allesbehalve automatisch goedkoper uitvalt dan het tweede, ik hoor mijn aannemer nog stilletjes zeggen tegen een van zijn 'mannen': "ze hadden hier beter heel den boel platgesmeten"), in functie van het milieu - hoeft het gezegd - uiteraard een veel betere optie... Tegelijk wil ik hier op deze plaats zeker niet te beroerd zijn om toe te geven dat ik allesbehalve voor verbetering vatbaar zou zijn op milieuvlak: ik heb een wagen die gemiddeld een liter of negen 'slikt' (weliswaar 'naft', geen diesel), en het aantal kubieke meters dat ik moet verwarmen om alleen al mijn living warm te krijgen, is zeker niet van de minste... Daarbij behoor ik ook nog eens tot de categorie van nieuwe 'rokerszondaars', ook al niet direct een pluspunt voor het milieu... Tegelijk overweeg ik niet onmiddellijk een overstap naar makrobiotische toestanden (ik eet veel te graag vlees), en ben ik vooralsnog niet gewonnen voor een switch naar allerhande bioproducten... Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen... Ik heb - ooit eens, in de begindagen van dit forum - een soort van test gepost om de belasting op het milieu te 'meten'. Allicht niet onfeilbaar, maar als indicator vast geen slecht instrument. Toegegeven: ik moet zeker niet gaan 'stoefen' met mijn resultaat... Zie: http://www.ecoscore.be/nl/scan.asp
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 17th February 2005 om 03:37. |
|
||||
|
||||
Dat van die standby-modus wou ik ook nog zeggen, bij de standby-modus wordt nog steeds zeer veel energie verbruikt, je kan beter de toestellen gewoon afzetten. Dan duurt het wel wat langer voor ze terug opgestart zijn maar ik denk niet dat dat het probleem zal zijn.
Ik heb idd ook al lang voor mezelf besloten om later zoveel mogelijk op zonne-energie te werken en ook een waterput te "graven". Wij hebben thuis al heel mijn leven zo'n put en dat water smaakt ook gewoon stukken beter. Dat van die vliegtuig-toestanden wist ik nog niet, niet dat ik snel geneigd ben om ver op reis te gaan, de Ardennen zijn ook mooi :-) nog enkele tips voor de liefhebbers - Geen koekjes, wafels ofzo die apart verpakt zijn kopen. - recycleren ! - nog veel tips ivm auto rijden --> met je raam open of een fietsenrek op het dak verbruik je al gauw meer dan 10% extra energie. zo weinig mogelijk gewicht in je auto, carpoolen wanneer mogelijk natuurlijk. - gebruikte "mislukte" print-outs als kladpapier gebruiken. ben er zeker van dat ik er nog meer weet maar ik doe veel van die dingen al zonder bij na te denken en voor mij zijn de meeste ook vanzelfsprekend dus ik kan nu precies niet veel meer vinden. Een kort surftochtje op het net kan je ongetwijfeld nog massa's tips opleveren dus...
|
||||
|
||||
Citaat:
Je monitor van je computer afzetten zal het energieverbruik al een pak doen dalen. Wij hebben dat bij Informatica vorig jaar eens berekend hoeveel electriciteit een computer (monitor en randapparaten inbegrepen) verbruikt. Persoonlijk zet ik mijn computer nooit af, die draait letterlijk altijd, op wat reboots na... anders is dat te nadelig voor mijn HD's, dus ik dacht dat mijn energieverbruik een pak hoger zou liggen dan bij de anderen die hun pc'tje een 3 of 4tal uur per dag laten draaien. Blijkt dus niet waar te zijn, als je je monitor altijd afzet als je niet achter je pc zit, dan is dat meerverbruik te verwaarlozen. Toch zeker niet de moeite om je pc voor af te zetten...
|
||||
|
||||
Op Groenland smelt het ijs
Op Groenland smelt het ijs
Het broeikaseffect is niet iets wat dreigt in de toekomst, het is er al. Op Groenland smelt een deel van de ijskappen. De zeespiegel gaat daardoor stijgen, deze eeuw waarschijnlijk een kleine meter. Maar Nederland loopt niet onder water. 'Voor veel mensen is klimaatverandering een probleem van de toekomst. Is het hooguit iets van: als wij nu niets doen, hebben latere generaties... In het noordpoolgebied ligt dat anders. Daar is het geen sciencefiction, daar merken ze al dertig jaar de gevolgen van de opwarming. In Alaska moeten honderden dorpen worden verplaatst, wegen zijn lang onbegaanbaar, mensen verliezen hun middelen van bestaan.'' Alleen al om humanitaire redenen zou de opwarming van het arctisch gebied ook ons probleem moeten zijn, vindt Bob Corell van de American Meteorological Society. Corell was leider van het Arctic Climate Impact Assessment, het onderzoek over de klimaatverandering in het noordpoolgebied dat eind vorig jaar uitkwam. ,,Laat ik u in gedachten meenemen naar dit gebied'', vertelt Corell, die dinsdag de Groningse universiteit bezocht. ,,Het eerste dat u zal opvallen is het terugtrekken van de gletsjers. Sinds 1980 zijn ze met enkele kilometers gekrompen. Er is er eentje dat anderhalve kilometer per jaar wijkt. We hoeven maar even te blijven staan om te zien hoe stukken ijs afbreken. Het tweede dat opvalt, is de dooiende permafrost. Ooit was de ondergrond continu bevroren. Nu wijkt de vorst uit de bodem en breken de wegen kapot. Huizen en gebouwen scheuren.'' ,,Dan zien we de mensen die in één generatie tijd hun manier van leven hebben moeten opgeven. Eeuwenlang hebben hun voorvaderen op rendieren gejaagd, maar die komen door de oprukkende bossen niet meer in hun streken, of ze worden verdrongen door andere zoogdieren, nieuwkomers. Ook het vissen gaat niet meer zoals vroeger.'' ,,Als we geluk hebben, krijgen we een ijsbeer te zien. In de boeken staat dat een volwassen berin 280 kilo weegt en twee à drie jongen per worp krijgt. Maar het ijs smelt en de zeeleeuw, haar belangrijkste prooidier, is haar in het water te snel af. Nu weegt de berin nog maar 220 kilo en krijgt ze gemiddeld minder dan één jong. Terwijl we haar ribben kunnen tellen, weten we dat 190 kilo de ondergrens is om überhaupt nog jongen te kunnen krijgen. Sommige onderzoekers beweren dat de ijsbeer de komende eeuw zal uitsterven. Dat lijkt me overdreven, maar het is duidelijk dat deze icoon van het arctisch gebied het moeilijk gaat krijgen.'' Wat daar gebeurt, heeft ook gevolgen voor ons. ,,We zouden ons zorgen moeten maken over het stijgen van de zeespiegel.'' In het jaar 2100 zal de zeespiegel met 10 tot 90 centimeter zijn gestegen, voorspelde de VN-commissie voor klimaatverandering vier jaar geleden. Dat komt in de eerste plaats doordat zeewater uitzet door de opwarming, en in de tweede plaats door het smelten van gletsjers. Vooral dat laatste gaat heel hard. Corell verwacht daarom dat de zeespiegel eerder met 90 dan met 10 centimeter zal stijgen. ,,Misschien wordt het wel meer dan een meter.'' ,,Neem de Groenlandse ijskap, een ijsreservoir van 3,1 miljoen kubieke kilometer. Als dat helemaal smelt, stijgt de zeespiegel zeven meter. Glaciologen dachten altijd dat zo'n ijskap ondoordringbaar was. Maar wij hebben gezien dat het smeltwater erdoorheen sijpelt en er aan de onderkant uitstroomt. Dat werkt als een smeermiddel: delen van de kap schuiven daardoor sneller in zee.'' ,,Bovendien blijven er geen plassen met smeltwater meer op staan. Als vroeger de zon daarop scheen, ging veel energie op aan het verdampen van dat smeltwater. Nu schijnt de zon direct op het ijs, waardoor dat sneller smelt, zeven keer zo snel. Uit ons onderzoek blijkt dat in de afgelopen kwarteeuw het deel van de Groenlandse ijskap dat in de zomer smelt, 16 procent groter is geworden.'' ,,Wat ons ook zorgen moet baren, is dat het water in de noordelijke zeeën minder zout wordt door het vele smeltwater. Dat is een duidelijk waarneembare trend, die ertoe zou kunnen leiden dat de oceaanstromingen -waar de Warme Golfstroom er één van is- stilvallen.'' ,,We weten niet hoe reëel die dreiging is. We weten dat die oceaanstromingen de warmte op aarde verdelen -anders zou het in de tropen ondraaglijk heet zijn. We weten ook dat die stromingen vooral 'draaien' op verschillen in zoutgehalte. En we weten dat de stromingen in het verleden zijn stilgevallen. Maar dat gebeurde altijd in koude periodes, tussen twee ijstijden in. Nu dreigt het in een warme periode.'' ,,Of en wanneer het gebeurt, weten we niet, de scenario's wijzen allemaal op vertragende stromingen, maar na dertig jaar spreken ze elkaar tegen. Het zou wel eens kunnen zijn dat de stromingen stilvallen en weer op gang komen. En weer stilvallen. In periodes van tien jaar. Dat zouden we helemaal niet moeten willen.'' ,,Een derde dreiging is wat ik het airconditioning-effect zou willen noemen. In Amerika heb je soms ijzige poolwinden. Bitter koud is het dan. Laatst kreeg ik een telefoontje van iemand uit Jarkoetsk. Vroeger vroor het daar 's winters gemiddeld 52 graden. De laatste tien jaar ligt het gemiddelde op min 38. En afgelopen zomer was het 42 graden boven nul. Daar is wat aan de hand. Iemand heeft de thermostaat van die koude poolwinden hoog gezet.'' Hij leunt achterover. Dat was een lang antwoord op wat eigenlijk maar één vraag was: wat was de boodschap van zijn arctische studie. In zijn thuisland, de Verenigde Staten, is die boodschap wel goed aangekomen, vervolgt hij. Niet alleen besteedde de pers er ruim aandacht aan, ook lijkt er iets in het denken van de doorsnee-Amerikaan te veranderen. Twee derde van de bevolking vindt de klimaatverandering een ernstig probleem waar wat aan gedaan moet worden. Bedrijven, en vooral hun aandeelhouders, willen energiebesparing een hoge prioriteit geven. En politici hebben het onderwerp hoog op hun agenda gezet. ,,Ook daar dringt het door'', onder druk van senatoren van Alaska. ,,Alaska is ons arctisch gebied. Ook in Amerika is klimaatverandering een probleem van nu.'' Trouw, door Joep Engels, 19-02-2005
|
||||
|
||||
Kyoto-tips
Wat kunt u doen om Kyoto te halen?
MOBILITEIT - Rijd rustig, dat spaart brandstof. Anticipeer op versnellings- en remmanoeuvers en vermijd een te hoog of te laag toerental. Zo verbruikt u 20 tot 40 procent minder brandstof. - Met open raampjes en een open dak verbruikt u 5 procent meer. - Neem voor korte afstanden nooit de wagen. De eerste kilometer vervuilt twee keer mee dan de volgende kilometers. - Gebruik geen elektrische accessoires (achterruitverwarming, airco,) tenzij het absoluut noodzakelijk is. Met de airco op volle kracht kunt u tot 30 procent meer verbruiken. - Ga niet naar de carwash. Die verbruikt 100 tot 200 liter water. Met emmer en spons gebruikt u tien keer minder water. - Neem de trein. Wie dagelijks 100 kilometer met de wagen rijdt en voortaan de trein neemt, doet zijn jaarlijkse CO2-uitstoot met 12 procent dalen. - Koop een energiezuinige wagen. Sinds dit jaar heeft een wagen met een CO2-uitstoot met minder dan 105 gram per kilometer recht op een bonus van 15 procent van de prijs; tussen de 105 en de 115 gram bedraagt het voordeel drie procent. VW (Lupo), Audi (A2), Smart en Toyota (Prius) hebben enkele modellen die in de categorie vallen. WONEN - Pas de temperatuur aan uw activiteit aan: 20 graden volstaat in de woonkamer, 18 graden in de slaapkamer (16 graden 's nachts ). Elke graad die u meer verwarmt, doet uw energieverbruik toenemen met 6 tot 7 procent, naargelang de kwaliteit van uw isolatie. - U kunt reflecterende panelen plaatsen achter de radiatoren, die de warmte dan beter in je ruimte terugkaatsen. Zo kunt u het warmteverlies beperken met 70 procent. - Bent u toe aan een nieuwe boiler, overweeg dan de aankoop van een zonneboiler: die voldoet aan 40 tot 80 procent van uw behoefte aan warm water, in de zomer aan 100 procent. - Vervangt u uw oude gasketel door een hoogrendementscondensatieketel en isoleert u het dak, dan levert dat al snel een besparing op van 600 m³ aardgas per jaar of 1 ton CO2. De jaarlijkse belastingvermindering voor dergelijke investeringen werd vanaf dit jaar opgetrokken tot 40 procent van de investering met een geïndexeerd maximum van 620 euro voor nieuwbouw en 750 euro voor vernieuwbouw, en dit ook voor huurders. De investering is terugverdiend na vijf jaar. - Isoleer uw woning voldoende: aanbevolen isolatie voor de spouwmuur 10 cm, voor de vloer 6 cm, voor het dak 15 cm. ELEKTRISCHE APPARATEN - Gebruik spaarlampen: ze verbruiken vijf keer minder energie en ze gaan tien keer langer mee dan een gloeilamp. Ze zijn nu ook in meerdere vormen verkrijgbaar. - Weg met de kleine rode lampjes! Een tv-toestel dat de hele dag in stand-by staat, verbruikt meer dan een tv die aanstaat gedurende twee films. Apparaten in deze sluimertoestand kunnen tot 10 procent van de elektriciteitsfactuur uitmaken. - Een lader in het stopcontact blijft elektriciteit verbruiken, zelfs als er geen toestel op aangesloten is. - Kies voor huishoudapparaten van Klasse A: dat zijn de energiezuinigste. Zeker voor koelkasten en diepvriezers is het aangeraden. Zij verbruiken snel 25 procent van je elektriciteit. - Beperk het gebruik van een elektrische droogtrommel, vooral als u een tuin hebt waar u een waslijn kunt plaatsen. In één jaar tijd verbruikt een droogtrommel twee tot drie keer meer energie dan een wasmachine. Voor meer informatie: http://www.wwf.be/eco-footprint/nl/...e_footprint.htm www.energiesparen.be www.health.fgov.be/pls/europortal/co2 ©Copyright De Standaard, 17-02-2005
|
||||
|
||||
Citaat:
Hier kan ik mij soms zo aan ergeren hé. Overal waar ik kom en ik zie dat zeg ik hun ook dat ze dat toestel beter helemaal kunnen uitzetten maar telkens ik daar nog eens kom staat elk toestel weer in standy-by, dan moogde da 100x zeggen die begrijpen da precies echt ni. Ik ben blij dat ze het nu ook eens van "officiele" bron kunnen horen. Nog een klein vraagje voor de auto-kenners: ik heb bij mijn15 jaar oude peogeot 205 wel zo'ne verwarmingsblazer maar wat is eigenlijk het verschil met airco?
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Dit mag nog wel eens bovenaan komen
Ik zoek nog steeds antwoord op mijn laatste vraag trouwens...
|
||||
|
||||
Citaat:
En hij doet het weer Nu het forum wat meer bezoekers heeft, mag dit nog wel eens bovenaan komen...