|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
‘België haalt milieudoelstellingen niet’
De Europese Unie lijkt haar doelstelling voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 reeds gehaald te hebben, zo blijkt uit nieuwe projecties die het Europees Milieuagentschap (EEA) heeft gepubliceerd. Ons land zou de doelstellingen voor de vermindering van uitstoot en de energieconsumptie dan weer niet halen.
Het zag er al langer naar uit dat de EU zoals afgesproken de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 met 20 procent zal kunnen verlagen in vergelijking met 1990. De uitzonderlijk zachte winter helpt nu nog een handje. Volgens ruwe schattingen daalde de uitstoot in 2014 met liefst vier procent ten opzichte van 2013. Zo zou de totale uitstoot vorig jaar 23 procent minder bedragen dan in 1990. Het plaatje verschilt wel van lidstaat tot lidstaat. Het EEA voorspelt dat België de uitstoot tegen 2020 niet voldoende zal kunnen terugdringen in de sectoren die niet deelnemen aan de Europese handel in uitstootrechten, zoals transport en huisvesting. Ook Luxemburg, Ierland en Oostenrijk scoren slecht. Naast het indijken van de uitstoot legden de lidstaten met de blik op 2020 ook doelstellingen vast voor hernieuwbare energie en energiebesparingen. Ook die laatste doelstelling dreigt België net als zeven andere lidstaten niet te halen. Voor het opschroeven van het aandeel van hernieuwbare energie in de totale energiemix zit ons land wel op koers. Jaarlijkse reductie moet omhoog Bovendien ligt er nog werk op de plank indien de EU de uitstoot tegen 2030 met 40 procent wil reduceren, zoals ze binnen enkele weken zal beloven op de klimaattop in Parijs. Zoals het er nu voorstaat, met inbegrip van reeds geplande maatregelen, zou de EU binnen vijftien jaar stranden op 30 procent. De huidige gemiddelde jaarlijkse reductie met 1 procent moet stijgen naar 1,5 procent richting 2030 en naar ruim 4 procent richting 2050. ‘Voor het vervullen van onze doelstellingen voor 2030 en 2050 is een fundamentele verandering nodig in de manier waarop we in Europa energie produceren en gebruiken”, betoogt Hans Bruyninckx, uitvoerend directeur van het EEA. Mijn mening: Ik vind dat elk land zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Hiermee bedoel ik niet enkel de Europese landen, maar alle landen van de wereld. Als het over het milieu gaat, doet Europa het zeker niet slecht. De meest vervuilende landen ter wereld situeren zich immers niet in Europa. Als andere landen maar blijven vervuilen, denk ik dat de Europese inspanningen maar weinig effect hebben. België heeft niet genoeg inspanningen geleverd om het milieu te verbeteren. Bron: www.standaard.be |
|
|||
|
|||
De behaalde doelstelling in verband de uitstoot van de Europese Unie zorgt voor een fout beeld. In het eerste opzicht klinkt dit zeer positief, maar naarmate je het artikel verder leest verminderd deze positiviteit. België zal volgens onderzoek de uitstoot tegen 2020 niet voldoende kunnen terugdringen. De maatschappij doet al zeer veel om de uitstoot te verminderen (inzetten op hernieuwbare energie, betere isolatie, elektrische wagens …), maar volgens cijfers toch onvoldoende. De maatschappij kiest soms ook voor beslissingen die nefast zijn voor het milieu. Hierbij denk ik meteen aan voorbeelden waarbij de economische belangen belangrijker zijn dan de ecologische belangen. Bv. Kinderen en 65-plussers reizen niet meer gratis met de lijn.
Als leerkracht kunnen we hier ook een bijdragen leveren. We kunnen jongeren proberen bewust te maken van de uitstoot in België. Thomas More doet dit ook op verschillende manieren. Ik denk hier meteen aan de dikketruiendag, het breien aan de langste sjaal in de Agora, het sorteren van vuilnis … |