actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 15:56
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Vlaamse draagt 10 dagen hoofddoek: "geschrokken van de reacties"

Vlaamse draagt 10 dagen hoofddoek: "Geschrokken van de reacties"


Wat zou er gebeuren wanneer je als Vlaamse twintiger plots van de ene dag op de andere een hoofddoek draagt? Studente Silke Raats (21) ging de uitdaging aan en droeg 10 dagen lang een hoofddoek bij wijze van sociaal experiment. Hoewel ze het experiment een maand lang wilde volhouden, zette ze het vroegtijdig stop omwille van de negatieve reacties die ze kreeg.

Silke Raats (21) is een studente uit Wilrijk die aan de Karel de Grote Hogeschool in Hoboken farmaceutische laboratoriumtechnologie studeert. In haar vrije tijd geeft ze als vrijwilliger huiswerkbegeleiding aan kinderen van Turkse afkomst en ze trok de voorbije maanden enkele keren naar het Maximiliaanpark in Brussel om te helpen bij de opvang van de vluchtelingen. De kortzichtige reacties die ze van leeftijdsgenoten kreeg op dat sociaal engagement, inspireerden haar om met dit bijzondere experiment aan de slag te gaan, vertelt ze aan De Standaard.

Om vooroordelen over mensen met een hoofddoek uit de weg te helpen en aan te tonen dat niet alle moslims radicale ideeën hebben, ging Silke de uitdaging aan om 10 dagen lang een hoofddoek te dragen. Ze vertelde hierover niks aan haar vrienden, enkel haar ouders en één vriendin - die haar hielp met het maken van een filmpje over het experiment - bracht ze op de hoogte. Ze veranderde ook haar profielfoto op Facebook naar een foto met een hoofddoek, en wachtte af wat er zou gebeuren.
Vroegtijdig stopgezet

Het oorspronkelijke plan van Silke was om het experiment 30 dagen vol te houden, maar omwille van de stormvloed aan negatieve reacties deed ze na 10 dagen de hoofddoek opnieuw af. Zelfs kennissen en vrienden op Facebook reageerden negatief en schreven dingen als 'Ze is helemaal gek geworden' of 'Ze is te hard beïnvloed door zoveel in contact te komen met vluchtelingen en haar moslimvrienden'. "Al snel kreeg ik meer en meer scheve blikken, ik werd voorbijgelopen en compleet genegeerd", vervolgt Silke in De Standaard. "Ook door vrienden die ik al jarenlang ken en met wie ik in de zomer nog op vakantie ben geweest..." Haar pogingen om aan die mensen duidelijk te maken dat ze nog steeds dezelfde Silke was, draaiden op niks uit. Gelukkig waren er ook positieve reacties van familie en vrienden, maar die zijn volgens Silke helaas op één hand te tellen.

bron: De Morgen 12 oktober 2015 http://www.demorgen.be/binnenland/v...cties-a2486917/
Respect voor het meisje dat ze dat heeft willen proberen! Ik vind het echt enorm erg dat zij (en al de andere moslims) zo veel negatieve reacties krijgen, het zijn ook maar mensen, maar ze hebben misschien gewoon een ander geloof. Er zijn heel veel moslims die het allemaal ook goed bedoelen, maar dit zien de meeste mensen niet. Het zijn ook maar mensen en ik vind dat ze op dezelfde manier moeten behandeld worden zoals ons en hen ook de rechten geven die wij hebben.

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 12th October 2015 om 16:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.