|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
N-VA pookt debat over minimumdienst op
Zonder op het sociaal overleg of op minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) te wachten, is de N-VA naar het parlement getrokken met een eigen voorstel voor minimale dienstverlening.
Als er een staking plaatsvindt bij de spoorwegen, moet tijdens de spits toch 60 procent van de treinen rijden. Daarbuiten en in het weekend volstaat 40 procent, zo staat te lezen in een wetsvoorstel dat regeringspartij N-VA donderdag ingediend heeft in de Kamer. De regering-Michel had de NMBS en de vakbonden nog tot het eind van dit jaar gegeven om een voorstel voor een minimale dienstverlening uit te werken. Maar daar wil de N-VA dus niet langer op wachten. Hiermee pookt de partij de sociale onrust bij de NMBS verder op, net nu de socialistische spoorbond in Brussel het werk neerlegt. Het voorstel van de N-VA gaat een stuk verder dan de drie scenario’s die vorige maand zijn voorgesteld door een technische werkgroep binnen de NMBS. In haar meest minimale scenario rijdt 11 procent van de treinen, het meest uitgebreide scenario houdt het op 37 procent. bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151009_01910612 mening: De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, is een naamloze vennootschap die in opdracht van de Belgische federale overheid treindiensten in België exploiteert. Ik vind het dus niet meer als normaal dat de N-VA een minimum van 40% rijdende voertuigen eist van de NMBS, aangezien er enorm veel mensen de trein nemen om te gaan werken. Men spoort de bevolking ook altijd aan om het openbaar vervoer te nemen. Maar waarom? als we er niet op kunnen rekenen. |