|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Meer dan 1.800 mensen gered op Middellandse Zee
Maandag zijn bij verschillende reddingsoperaties voor de kust van Libië meer dan 1.800 migranten opgepikt. De vluchtelingen werden van gammele boten en opblaasbare vaartuigen geplukt, meldde de Italiaanse kustwacht gisterenavond.
De kustwacht zelf hielp 717 mensen aan boord, terwijl een boot van de Italiaanse marine 117 mensen oppikte. Het Ierse schip Samuel Beckett redde 242 mensen en het Britse Enterprise zelfs 639. Alles samen werden zes operaties uitgevoerd. Sinds begin dit jaar hebben al meer dan 430.000 migranten de Middellandse Zee overgestoken op zoek naar een beter leven in Europa. Daarbij kwamen ook zeker 2.750 mensen om, blijkt uit cijfers van de Internationale organisatie voor migratie. Ongeveer 310.000 mensen arriveerden in Griekenland, 121.000 in Italië, 2.166 in Spanje en 100 op Malta. Woensdag begint een nieuwe fase waarbij de strijd tegen mensensmokkelaars wordt opgedreven. Schepen die deel uitmaken van Eunavfor Med zullen in internationale wateren mogen tussenkomen. Eigen mening : Ik vind dat ze de zeegrenzen strenger moeten aanpakken, Voor de instroom van vluchtelingen te beperken en voor de vluchtelingen hun veiligheid. Ze steken een zee over in bootjes die niet tegen stormweer of golven zijn bestemd. Er zijn al duizenden verdronken tijdens de oversteek. Ik denk dat deze toestroom via zee nooit zal stoppen als we niet strenger worden. Zij zullen blijven komen en er zullen er blijven sterven. Misschien moeten het probleem aanpakken aan zijn bron maar waar is de bron? Ik hoop dat er in de volgende jaren minder slachtoffers zullen vallen. Bron : http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...7?eid=1.2461920 geraadpleegd op : 6-10-2015 08:52 |