|
||||
|
||||
Powell neemt ontslag...
Powell stapt uit regering-Bush
AMSTERDAM - Colin Powell stapt op als Amerikaans minister van buitenlandse zaken. Hij was in de VS zelf en in het buitenland buitengewoon populair en gold als een van de meer gematigde krachten in de regering van president George Bush. ,,Ik geloof dat nu de verkiezing achter de rug is, de tijd is gekomen om terug te keren naar mijn privé-leven'', schreef Powell in zijn ontslagbrief. ,,Ik zal altijd de vier jaren koesteren die ik met president Bush heb mogen werken en met de geweldige mensen op het departement.'' Powell blijft aan tot een opvolger aantreedt, mogelijk in januari. De belangrijkste kandidaten zijn de nationale veiligheidsadviseur Condoleezza Rice, de Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties John Danforth en Paul Wolfowitz, onderminister van defensie. Er werd al lange tijd gespeculeerd over een vertrek van Powell (67), de eerste zwarte minister van buitenlandse zaken in de VS. Hij had geregeld aanvaringen met haviken in de regering-Bush, zoals vice-president Dick Cheney en minister van defensie Donald Rumsfeld. Dat uitte zich met name in de Irak-crisis, waar Powell in 2003 langer dan Cheney en Rumsfeld door wilde gaan met het vergroten van internationale steun voor een interventie en met controles door VN-wapeninspecteurs in Irak zelf. Uiteindelijk bleef hij echter loyaal aan Bush en gaf hij in februari 2003 een presentatie voor de VN-veiligheidsraad waarin hij de noodzaak en urgentie van een inval in Irak verdedigde. Later erkende hij dat zijn argumenten van toen deels onjuist zijn gebleken. Over de precieze reden voor zijn vertrek laat Powell zich niet uit. Eerder deze maand zei hij in een interview dat ,,de president zijn zeilen niet zal trimmen en niet zal terugkrabbelen. Het (buitenlands beleid) is een voortzetting van zijn principes, zijn politiek, zijn overtuigingen.'' Hij zag daar kennelijk voor zichzelf geen rol meer weggelegd. Trouw, 16-11-2004