|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Dieselschandaal: ‘Ingenieurs hebben bekentenissen afgelegd’
Meerdere ingenieurs die aan de slag zijn bij de Duitse autobouwer Volkswagen (VW), zouden intussen bekend hebben een rol te hebben gespeeld bij het gesjoemel met de uitstoot van dieselwagens. Dat schrijft de Duitse krant Bild. De krant geeft echter geen details, over het aantal betrokkenen en hun identiteit.
De krant noemt ook geen bronnen. Bij Volkswagen loopt wel een intern onderzoek. Volgens Bild gaven de betrokkenen toe dat ze de sjoemelsoftware in 2008 in de auto’s hebben geïnstalleerd. Volgen de ingenieurs, aldus Bild, was het technisch niet mogelijk om de motor EA189, die in 2005 door VW werd ontwikkeld, de uitstootlimieten te laten respecteren zonder opnieuw zware investeringen te moeten doen. Dus werd een beroep gedaan op de bewuste software. Intussen zouden zo’n elf miljoen VW-auto’s ermee rondrijden. Die wagens stoten in werkelijkheid een pak meer schadelijke stoffen uit dan op papier. De groep legt de verantwoordelijkheid voor het schandaal, dat topman Martin Winterkorn zijn baan kostte, bij ‘een kleine groep personen’. Enkelen werden geschorst. Duitse media hebben het over een twaalftal personeelsleden, onder wie de baas van onderzoek en ontwikkeling bij Audi. Bron: De Standaard ( 4/10/2015 om 6:30u ) http://www.standaard.be/cnt/dmf20151004_01901081 Eigen mening: Ik ben van mening dat de ingenieurs een grote fout hebben gemaakt toen ze sjoemelsoftware installeereden in 2008. Daardoor stoot een auto van het bedrijf Volkswagen in de werkelijkheid meer uit dan op papier. Ik vraag me af of de ingenieurs vrijwillig hebben meegedaan aan dit schandaal. Ik denk eerder dat de eindverantwoordelijkheid ligt bij hun oversten. Als gevolg van deze ergerlijke zaak hebben we het milieu nog harder vervuild dan dat we eerst dachten. |