|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Horeca-expert Open VLD krijgt pv voor sociale fraude
Horeca-expert Open VLD krijgt pv voor sociale fraude
Stefaan Nuytten, de *horeca-expert van Open VLD, heeft een pv gekregen wegens schijnzelfstandigheid van zes medewerkers. ‘Een pv is nog geen reden om onze samenwerking stop te zetten’, zegt staatssecretaris voor sociale fraudebestrijding Bart Tommelein. Op 29 september organiseert Open VLD Oostende ‘Zuurstof voor de Horeca’. Op die tournee langs lokale afdelingen van staatssecretaris voor Fraudebestrijding Bart Tommelein komt Stefaan Nuytten spreken. Nuytten stond eerder dit jaar al op de *affiche van infosessies in Middelkerke en Koksijde. De man heeft vijf horecazaken in Koksijde. Enkele maanden geleden kreeg hij de sociale inspectie over de vloer. De klachten waarvoor de inspecteurs langskwamen, zouden grotendeels van de baan zijn. Maar ze stelden toen wel vast dat er sprake was van schijnzelfstandigheid. Zes medewerkers zouden volgens de sociale inspectie ten onrechte als zelfstandigen zijn ingeschreven, en dus werd een proces-verbaal opgesteld. De feiten worden onderzocht door de arbeidsauditeur. Volgens Nuytten kennen de sociale inspecteurs de wetgeving niet goed. Zelf is hij allerminst verontrust. Ook Tommelein maakt geen aanstalten de samenwerking te herzien. Vorig jaar overtuigde Tommelein Nuytten nog om op de 19de plaats van de Open VLD-lijst te staan. ‘Later deed ik op Stefaan een beroep voor onze nieuwe wetgeving binnen de horeca.’ Over de pv’s en wat Nuytten op de sessies vertelt, weet Tommelein niets. ‘De vorige keren ben ik pas later binnengekomen. Ik kom er alleen spreken op uitnodiging van de afdelingen. Uiteraard heeft Stefaan mij verteld dat hij de sociale inspectie op bezoek heeft gehad. Maar een pv is nog geen veroordeling. En als ik iedereen uit de horecasector zou schrappen die al met de sociale inspectie in aanvaring is gekomen, zouden er niet veel experten overblijven.’ DS, 10-09-2015