|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Big Pharma bouwt lobbymachine nog uit
Big Pharma bouwt lobbymachine nog uit
De grootste veertig farmabedrijven in Europa investeren op jaarbasis bijna 39 miljoen euro en zetten 176 lobbyisten in om het geneesmiddelenbeleid in de EU te beïnvloeden. Hun invloed was nooit groter, stelt het Corporate Europe Observatory. Het Corporate Europe Observatory (CEO) voert al jaren onderzoek naar de manier waarop bedrijven en bedrijfssectoren proberen om de besluitvorming in de Europese instellingen in Brussel, zoals de EU-Commissie en het EU-Parlement, in hun voordeel te beïnvloeden. Een van de grootste en machtigste lobbymachines is die van de farmaceutische industrie, zegt Olivier Hoedeman, woordvoerder van het CEO. ‘Big Pharma, de verzamelnaam voor grote farmabedrijven als Bayer of Novartis en de verschillende sectorfederaties, voert zijn lobby-inspanningen nog jaar na jaar op. Dit jaar gaat het om een geregistreerd lobbybudget van 38,7 miljoen euro. Dat is bijna vijftienmaal meer dan wat de ngo’s uit de gezondheidssector en de consumenten- en patiëntenverenigingen aan Europees lobbywerk spenderen (zie grafiek). Alleen al de farmafederaties geven dit jaar 5 miljoen euro meer uit dan in 2012.’ Onderschatting Volgens Hoedeman is dat officiële cijfer een ‘onderschatting’ van de werkelijke omvang van de farma-lobby. ‘Niet alle farmabedrijven komen in het EU-lobbyregister voor. Zij laten het lobbyen over aan gespecialiseerde pr-kantoren.’ Dat geldt bijvoorbeeld voor het Belgische Janssen Pharmaceutica, onderdeel van Johnson & Johnson. Globaal telt het netwerk van Big Pharma 176 Europese lobbyisten. Met als bijzonder kenmerk, stelt het CEO-rapport, dat ze over een ‘erg geprivilegieerde toegang’ schijnen te beschikken tot de EU-administratie en tot de Commissie en het Parlement. Zo had de koepelfederatie Efpia in de eerste viereneenhalve maand na het aantreden van de Commissie-Juncker meer dan 50 ontmoetingen met de (kabinetten van) de nieuwe commissarissen. Een van de topspelers in de farmasector, GlaxoSmithKline, had er op eigen houtje ook 15, voor de collega’s van Pfizer stond de teller op 5. Het merendeel van die meetings vond plaats bij de (entourage van de) commissarissen van Handel en Volksgezondheid. Voorts bevolken experts uit de farmasector tal van belangrijke Europese adviesorganen, zoals het Alcohol and Health Forum en de European Patients Academy. Het opzet is dubbel: op de besluitvorming wegen, zoals in de lopende onderhandelingen over een handelsakkoord met de Verenigde Staten; op de eerste rij zitten bij de toekenning van budgetten voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen (zie inzetjes). In een reactie op het rapport benadrukte Efpia-directeur Richard Bergström gisteravond het economisch belang van de farmasector en toonde hij zich tevreden over de samenwerking met de EU-instellingen ‘in het belang van de patiënten’. DS, 03-09-2015 (Johan Rasking)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |