![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Mogelijk treinstaking van een week in september
Mogelijk treinstaking van een week in september
Dat de machinistenbond ASTB de zaterdagstakingen na één keer heeft stopgezet, betekent niet dat er geen acties meer komen. Mogelijk volgt in september een staking van vijf opeenvolgende dagen. ASTB-woordvoerder Olivier Jardez had al hardere acties aangekondigd in september. In een interview met onze krant zegt hij nu dat een staking van een week tot de mogelijkheden behoort. ‘Als het van onze leden afhangt, zal het dan meer zijn dan alleen maar een 24 uursstaking of een staking op zaterdag’, zegt hij. ‘Een staking van vijf opeenvolgende vijf dagen behoort zeker tot de mogelijkheden.’ Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders kondigde onlangs aan vanaf 18 juli tot eind augustus elke zaterdag te zullen staken. De eerste zaterdag, 18 juli, was de impact van de staking op het treinverkeer beperkt. De bond besliste om de actie op te schorten. ‘Vakantiegangers niet gijzelen’ Volgens Jardez was er grote druk vanuit de politiek en de NMBS. ‘Ze hebben zelfs reservemachinisten ingezet om de staking te breken’, aldus Jardez. ‘De NMBS liet ons zelfs weten dat onze staking vanaf volgende zaterdag illegaal zou zijn en dat onze mensen vanaf dan onwettig afwezig zouden zijn.’ ‘Tenslotte was het niet onze bedoeling om de vakantiegangers te gijzelen’, voegt hij daaraan toe. ‘Onze mensen gaan zelf ook graag met vakantie.’ De niet-erkende vakbond, die zegt een derde van de 3.800 treinbestuurders te vertegenwoordigen, eist betere loonvoorwaarden en werkomstandigheden. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150722_01786120 Datum: 22/07/2015 om 09u35 Mening Volgens mij zullen velen het met mij eens zijn als ik zeg dat ik de stakingen van de NMBS zo beu ben als koude pap. In het artikel staat dat ze door de stakingen betere loonvoorwaarden en werkomstandigheden willen bereiken. Ik begrijp dat treinbestuurders dit willen, iedereen zou wel een beter loon en betere werkomstandigheden willen. Wil dit dan ook zeggen dat iedereen moet beginnen met staken? Het personeel van de NMBS heeft het afgelopen jaar al zo vaak stakingen uitgevoerd, dat niemand er nog van opkijkt. Ik begin het op dit moment gewoonweg kinderachtig te vinden. Iedereen weet ondertussen al wat de treinbestuurders willen, maar het is op dit moment gewoonweg niet mogelijk en ik vind het erg jammer dat de treinbestuurders dit niet willen inzien. De staking op 18/07/2015 had niet het effect dat ze verwacht hadden. Ze hadden gehoopt dat er meer impact zou geweest zijn. Dit verbaast mij niets. Als de NMBS een staking aankondigt, zorgen reizigers er op voorhand voor dat ze andere manieren vinden om op hun bestemming te geraken. De week staking in september vind ik ronduit belachelijk. Ze kunnen even goed vriendelijk vragen of de mensen in de toekomst allemaal een abonnement op de bus of de taxi nemen. Hoe vaker de NMBS staakt, hoe minder populair het wordt. Dit zorgt voor minder inkomsten en dat zorgt er dan weer voor dat de lonen niet fatsoenlijk betaald kunnen worden en dat er mensen ontslagen moeten worden. De treinbestuurders moeten in hun achterhoofd houden dat het in dat geval allemaal hun eigen schuld is. |